Αποσπάσματα από τα πρακτικά της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων όπου μεταξύ άλλων συζητήθηκε και το θέμα των συγχωνεύσεων σχολείων

Στην Αθήνα σήμερα, 16 Μαρτίου 2011, ημέρα Τετάρτη και ώρα 15.30΄, συνεδρίασε στην Αίθουσα «Προέδρου Γιάννη Ν. Αλευρά» (151) του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, υπό την προεδρία της Προέδρου αυτής, κυρίας Χρύσας Αράπογλου, με θέμα ημερήσιας διάταξης:

Ενημέρωση από την Υφυπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου, για τα εξής θέματα:

α) Ψηφιακό Σχολείο.

β) Μέντορας Εκπαιδευτικών

Στη συνεδρίαση της Επιτροπής παρέστησαν η Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, η κυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου, o Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, ο κ. Κουλαϊδής Βασίλειος και ο Ειδικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, ο κ. Μιχάλης Κοντογιάννης.

Η Πρόεδρος της Επιτροπής, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έκανε την Α΄ ανάγνωση του καταλόγου των μελών της Επιτροπής. Παρόντες ήταν οι Βουλευτές κ.κ.:

Προϊούσης της συζητήσεως και αφού η Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κ. Εύη Χριστοφιλοπούλου είχε κάνει την εισήγηση της και είχαν μιλήσει περί τους δέκα βουλευτές ο βουλευτής Φλώρινας κ. Γ. Λιάνης ζήτησε τον λόγο.

Το λόγο έχει ο κ. Λιάνης.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΑΝΗΣ: Για τη δική μου δεκαετία, τη δεκαετία του ‘60 και της γενιάς του «114», το Τσοτύλι ήταν φόβητρο, αλλά με την καλή έννοια. Ήταν ένα σχολείο αυστηρής πειθαρχίας, σιδερένιας πειθαρχίας και με την καλή έννοια φρονηματισμού. Υπάρχουν γενναίες γενεών που γαλουχήθηκαν με αυτή την υπόθεση και θεωρώ και από την μεριά μου αναγκαίο να παραμείνει και ως σύμβολο. Υπάρχουν πράγματα απ” ότι καταλαβαίνω πού κάνετε και για εθνικούς λόγους μέσα στο νομοσχέδιο, έτσι λοιπόν να κρατηθεί ένας εξέχων συμβολισμός. Αυτή την ώρα οι συμβολισμοί είναι καλό πράγμα για την πατρίδα μας.

Η πρώτη πρόταση που θα ήθελα να κάνω, είναι να οριστεί ημερομηνία, όπως ο κ. Παντούλας με μεγάλη ευελιξία αποδέχθηκε και εσείς φαντάζομαι συμφωνείτε, για τη συζήτηση γύρω από το θέμα των συγχωνεύσεων, όπως και η κυρία Υπουργός επίσης το δέχτηκε για να μπορέσουμε να κάνουμε τον διάλογο που αρμόζει σε αυτή την ιστορία.

Δεύτερη πρόταση για συζήτηση στην Επιτροπή μόνο γι” αυτό το θέμα, που δεν είναι άσχετο, αλλά πολύ σχετικό. Υπάρχει τσουνάμι σε σχέση με το ποδόσφαιρο στη χώρα και θέλω να σας παρακαλέσω την ερχόμενη εβδομάδα να κάνετε συνάντηση της Επιτροπής των Μορφωτικών Υποθέσεων με αφορμή αυτό το γεγονός που κινδυνεύει να τινάξει όχι απλώς το θέμα του επαγγελματικού ποδοσφαίρου που για τη γνώμη μου είναι ασήμαντο, αλλά που φέρνει τη βία στο προσκήνιο ξανά με όλες τις μορφές σαν Λερναία Ύδρα. Αυτή την ώρα που μιλάμε τώρα έχουν διαπραχθεί τρία κακουργήματα και δεν έχει κολαστεί κανένα.

Τρίτη πρόταση που ήθελα από καιρό να πω, όπως πολύ σωστά είπε ο κ. Χαλβατζής, υπάρχει αθρόα εισαγωγή ξενόγλωσσων όρων στα νομοσχέδια και γενικώς στην χώρα. Δεν είναι θέμα συντηρητισμού, δεν είναι θέμα μη εκσυγχρονισμού, αλλά είναι θέμα αυτού που έλεγε ο ποιητής: «δεν έχω πάρεξ ελευθερία και γλώσσα, μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου». Η γλώσσα είναι τεράστια υπόθεση, δεν μπορεί σε ένα νομοσχέδιο να ψάχνουμε να δούμε τι θα πει fast track. Να μπαίνουν ελληνικοί όροι και στη συνέχεια να μπαίνει ο ξένος για να ενισχύσει τη γενιά που μορφώνεται με άλλο τρόπο. Αυτό το θέμα πρέπει να γίνει κάποτε. Κανένα νεανικό περιοδικό δεν μπορεί να το παρακολουθήσει πλέον κανείς, στις δέκα λέξεις οι πέντε είναι ξένες. Συνεπώς, πρέπει να γίνει μια συζήτηση στην Επιτροπή γι” αυτό το θέμα.

Μέντορας. Καλό είναι να θυμόμαστε την Μυθολογία και τη θυμηθήκαμε όλοι. Ελληνικότατο, όπως είπε ο κ. Παντούλας. Ο Μέντορας έπαιρνε τη μορφή ενός φίλου του Οδυσσέα, η θεά Αθηνά ήταν στην πραγματικότητα, που ήθελε να βοηθήσει αυτόν και τον Τηλέμαχο. Προσέξτε, όμως, ότι έχουν μεσολαβήσει τρία πράγματα: Μια θεότητα, μια θεά της Σοφίας, μια εξαπάτηση και αυτό που σας λέω έχει συμβολική σημασία για το νομοσχέδιο. Σε αυτά τα τρία απλά πράγματα που παίρνουμε από τη Μυθολογία έχουν συμβεί τρία γεγονότα. Το τέταρτο είναι η ρίζα από το Μεν, προέρχεται από δύο πράγματα που είναι ακραίως διαφορετικά, δηλαδή, μνήμη και μανία.

Όλα αυτά τα ζητήματα ας τα αποφύγει το νομοσχέδιο. Η πρότασή μου, λοιπόν, είναι να θυμόμαστε τη Μυθολογία με όλες τις πλευρές της και όχι με μία.

Είμαστε χώρα «πικρά αυτοδίδακτων» και δεν υπάρχει άλλη χώρα τόσο πικρά αυτοδίδακτων. Το λέει υπέροχα ο Σεφέρης στις «Δοκιμές» του. Γι’ αυτό είμαστε η χώρα των «παράλληλων μονολόγων», όπου ποτέ δεν γίνεται διάλογος…

Θα πω και κάτι τολμηρό που θα το συνδέσω με ένα ακραίο ανθρώπινο φαινόμενο της επικαιρότητας, με την υπόθεση Ρασούλη. Εσάς τι σας έμεινε από την υπόθεση Ρασούλη, ο οποίος ήταν και φίλος μου; Σε μια πόλη 1 εκατομμυρίου κατοίκων τη Θεσσαλονίκη και σε μια τερατούπολη 4 εκατομμυρίων την Αθήνα, δεν είχε επί 9 ημέρες ο άνθρωπος αυτός έναν φίλο, έναν συγγενή, μια από τις αγαπημένες του να ενδιαφερθεί για δεύτερη συνεχή μέρα εάν ζει και εάν υπάρχει ο άνθρωπος αυτός, που είχε και εύθραυστη υγεία; Για τέτοια αποξένωση μιλάμε ότι υπάρχει σήμερα. Για έναν άνθρωπο ευρύτατα γνωστό δεν υπήρξε κάποιος να ενδιαφερθεί γι’ αυτόν, χτυπώντας το τηλέφωνο για δεύτερη φορά.

Αυτό, λοιπόν, που συμβαίνει στη χώρα μας θα πρέπει να το πολεμήσουμε και να το αποφύγουμε. Αυτή είναι ακριβώς η ουσιαστική έννοια του διαλόγου, της παιδείας και της διδαχής με την έννοια της «καλής πίστης» και όχι με αυτό που συμβαίνει να μην μπορείς να μιλήσεις πια στη Βουλή και να δημιουργούνται μικροί εμφύλιοι από άκρου εις άκρον της χώρας.

ΧΡΥΣΑ ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Θέλω να κάνω μια πρόταση, εάν συμφωνείτε όλοι στην αίθουσα.

Κύριε Χαλβατζή και κύριε Λιάνη, που επιμένατε σε αυτό, θα θέλατε στην επόμενη συνεδρίαση να μας φέρετε μια πρόταση, που να την υιοθετήσει η Επιτροπή και να δοθεί στον Πρόεδρο της Βουλής για να περάσει σε όλη την Κυβέρνηση. Αυτό που είπατε για την μη εισαγωγή ξένων όρων, να είναι μια απόφαση της ίδιας της Επιτροπής επί τη βάσει ενός κειμένου το οποίο θα αποσταλεί στον Πρόεδρο της Βουλής και από εκεί στην Κυβέρνηση.

Το λόγο έχει η κυρία Υπουργός.

ΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Θέλω να σας ευχαριστήσω, διότι τα όσα ακούσαμε όλοι όσοι είμαστε εδώ από το Υπουργείο Παιδείας πραγματικά εμπλουτίζουν και τμας δίνουν δύναμη. Θα συμφωνήσω με την άποψη του κ. Λιάνη, ότι τo ωραίο της δημοκραίας είναι όταν μπορεί ο ένας να παίρνει από τον άλλο και όταν μπορεί να κρατήσει τη διαφωνία και να μην γίνει η

Κατά διάρκεια της ομιλίας της η Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων μιλά για άλλα ζητήματα προ ημερησίας διατάξεως και κάποια στιγμή αναφέρεται στο θέμα των συγχωνεύσεων των σχολείων.

ΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ: Να πω δύο πράγματα για τις συνενώσεις γιατί δεσμεύτηκα ότι θα μιλήσω για αυτό. Η χώρα από το 1985 και μετά και μιλώ διαχρονικά και δεν θέλω να κάνω καμία αναφορά σε κόμματα ή σε κυβερνήσεις που υπήρξαν από το 1985 που εισήχθη ο θεσμός μέχρι τώρα. Υπήρξαν, όμως, δύο κύματα και το δεύτερο είναι αυτό για το οποίο μιλάμε. Ένα πρώτο κύμα συνενώσεων ή συγχωνεύσεων όπως λέει ο νόμος, υπήρξε όταν πέρασε ο νόμος του Καποδίστρια. Όταν είχαμε, για πρώτη φορά, τους μεγαλύτερους δήμους στη χώρα, υπήρξαν παντού, αλλού πετυχημένες και αλλού όχι, προσπάθειες συνενώσεων διότι τα πολύ μικρά σχολειά δεν είναι προς όφελος του μαθητή. Αυτό είναι αυταπόδεικτο στο δημοτικό.

Λογικές του «κανένα σχολείο να μην κλείσει» όταν είναι στα 2 ή 3 ή 4 χιλιόμετρα ένα σχολείο, είναι ένα δεύτερο κριτήριο αυτό και είναι μονοθέσιο, διθέσιο ή τριθέσιο. Ο στόχος μου είναι ή πολλά μικρά σχολειά να συνενωθούν στο κέντρο και να γίνουν ένα εξαθέσιο ή ένα πολύ μικρό «αναιμικό» σχολειό που είναι στο διπλανό χωριό, να πάει εκεί και να συνενωθεί. Σε τέτοιες περιπτώσεις, πραγματικά, αφήστε να την πάρει την ευθύνη το Υπουργείο και να λένε ότι εμείς είμαστε οι σκληροί. Αλλά πραγματικά, είναι προς όφελος των παιδιών μας να μην αφήσουμε μικρές δομές, διότι αν είναι να υπάρχει σχολείο στο χωριό και να μην παρέχει την σωστή παιδεία, αλλά παρέχει παιδεία δεύτερης κατηγορίας, νομίζω πως δεν πρέπει να υπάρχει.

Δεύτερο κριτήριο είναι όταν υπάρχει πάρα πολύ δύσβατο οδικό δίκτυο. Υπάρχουν σχολειά στην ορεινή Βόρεια Ελλάδα ή στην ορεινή Πελοπόννησο και όχι μόνο, που είναι πραγματικά ο δρόμος δύσκολος και παρόλα αυτά, κρατιούνται τα σχολεία. Θα πω ένα παράδειγμα που αφορά την Θεσσαλία. Στις Καρυές, υπάρχει ένα γυμνάσιο με δώδεκα παιδιά. Όταν τον μισό χρόνο, εκεί υπάρχει πάγος, δεν μπορούν τα παιδιά αυτού του γυμνασίου να πάνε. Είναι πάνω από είκοσι χιλιόμετρα. Ερχόμενη στην κατεύθυνση της εγκυκλίου, ο χρόνος πρόσβασης ήταν έως μισή ώρα για τα δημοτικά, – αν και αυτό δεν σημαίνει ότι αυτό πρέπει να εξαντληθεί, κάθε άλλο – και ως τρία τέταρτα της ώρας για την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Όμως, πρώτον, πρέπει να προκύπτουν προφανή εκπαιδευτικά οφέλη. Είμαι στη διάθεσή σας να έρθω να τα συζητήσουμε, κ. Πρόεδρε, ποια είναι αυτά. Η μονάδα υποδοχής, το σχολείο δηλαδή, να είναι σε καλή κατάσταση και να μπορεί να αντέξει τον νέο αριθμό τμημάτων – νομίζω ότι κάτι ακούστηκε για αυτό το θέμα από τον κ. Χαλβατζή, ότι θα πάμε σε τριάντα μαθητές -. Όχι, η εγκύκλιος λέει ότι τα υπό συνένωση σχολεία και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα έχουν 25 μαθητές. Το + 10% είναι για περιπτώσεις όπου οι αίθουσες δεν χωρούν. Όχι για όλες τις περιπτώσεις. Άρα στις πόλεις πάμε να εξομαλύνουμε το πρόβλημα του χώρου το οποίο είναι άλλο κριτήριο.

Να πω κάτι για την Αττική και υπάρχει και κάτι αντίστοιχο για τη Θεσσαλονίκη. Κατά μέσο όρο, στα δημοτικά μας έχουμε 20 παιδάκια. Ξέρετε ότι σε πολλά σχολειά της Αττικής έχω πάνω από 25 παιδιά, έχω 26 ή 27 παιδιά; Όχι πολλά παραπάνω παιδιά, αλλά ελάχιστα. Από την άλλη πλευρά, έχω άλλα σχολειά όπου τα παιδιά είναι 15 – οριακό νούμερο – ή 11, 12 ή 7 ή 8 μαθητές ανά τάξη και τμήμα μέσα στην Αττική; Οι συνενώσεις, λοιπόν, μπορούν να μου δώσουν όχι μόνο εξαθέσια, δωδεκαθέσια πολωτικά ολοήμερα σχολεία και βεβαίως, να έχουν όφελος οι μαθητές με όλο αυτό το πρόγραμμα, το οποίο θα σας αναπτύξω την άλλη φορά.

Τέλος, αναφέρθηκε ο κ. Ανδριανός και άλλοι συνάδελφοι που βρίσκονται εδώ, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. Δεν θα αναφερθώ στο Τσοτίλι, θα αφήσω το θέμα στην κ. Άννα Διαμαντοπούλου. Είδα τους εκπροσώπους του Δήμου Βοίου. Ήρθε και η ίδια η Υπουργός, διακόπτοντας την συνάντηση με την ατομική ενέργεια και ήρθε μέσα. Θα το δούμε αυτό το θέμα.

Πρέπει, όμως, να σας πω κάτι γενικό που αφορά όλες τις περιπτώσεις γιατί πραγματικά είμαι στη διάθεσή σας να δω στοιχεία. Αυτό που δεν θα κάνουμε, είναι να πάμε πίσω. Λάθη γίνονται γιατί είμαστε άνθρωποι. Στις 1.933 συνενώσεις το κομπιούτερ του Υπουργείου σε κάποια περιοχή έδειχνε μηδέν παιδιά, όπου το νηπιαγωγείο εκείνο έχει 20 παιδιά. Οι συνεργάτες μου θα μου θυμίσουν ποιο είναι. Αυτό δεν ήταν λάθος των υπηρεσιών. Ήταν καθαρά τεχνικό λάθος. Αυτό διορθώθηκε και το νηπιαγωγείο από μονοθέσιο, γίνεται διθέσιο. Έχουμε και τέτοια λάθη. Σε τόσες συνενώσεις, θα υπάρχουν και πέντε ή επτά ή δέκα που θα έχει γίνει λάθος εκτίμηση και για αυτό, μέχρι να γίνει η Επιτροπή, κ. Πρόεδρε, αν υπάρχουν εκπρόσωποι από την Κρήτη ή την δική μου περιφέρεια, θα μας βοηθούσαν.

Δύναμαι να πάρω και πολιτικό κόστος εις όφελος των παιδιών. Ξέρετε τι τους είπα; Ευθαρσώς σας το λέω. Να με μαυρίσουν. Στο Λαύριο, έχω δύο συνενούμενα σχολεία τα οποία είναι δύο δημοτικά συστεγαζόμενα. Εκεί αντιδρούν και δεν θέλουν την συγχώνευση που δημιουργεί ένα καινούριο δωδεκάρι πιλοτικό ολοήμερο και δεν μπορεί αυτό το μοντέλο να το προτείνω για τη Νίκαια, για τους Αμπελόκηπους της Θεσσαλονίκης και να λέω ότι θα εξαιρέσω το Λαύριο διότι δεν θέλουν.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΝΔΡΙΑΝΟΣ: Εγώ δεν μίλησα για συστεγαζόμενα σχολεία όμως.

ΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κ. Ανδριανέ, βεβαίως και αυτό που θέλω να πω με αναφορά στο γυμνάσιό σας, είναι ότι απ’ ό,τι βλέπω στον πίνακα, είναι πολύ μικρό. Είναι 25 παιδιά και παρόλα αυτά θα το δω σε σχέση με την απόσταση. Εκείνο που θέλω να πω είναι ότι είναι εξαιρετικά περιορισμένη η περίπτωση να έχει γίνει λάθος εκτίμηση και να μην έχουν συνυπολογιστεί στοιχεία αιθουσών, οδικού δικτύου ή άλλα πολύ σοβαρά εμπόδια. Ας βοηθήσουμε, παρακαλώ, να έχουμε τα εύρωστα σχολειά που θέλουν τα παιδιά μας και ευχαριστώ και πάλι. Να πει δυο λόγια ο κ. Κουλαϊδής και ο κ. Κοντογιάννης.

ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΝΤΟΥΛΑΣ (Προεδρεύων): Ποια είναι η κατάσταση σε όλα τα ιδρυόμενα σχολεία διότι υπάρχει και η κρίση. Ας καθυστερήσει η δημοσίευση στο ΦΕΚ, μέχρι να γίνει η συζήτηση στην Επιτροπή.

ΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Έχει ανέβει στο site του Υπουργείου, αλλά, όμως, κ. Παντούλα, επειδή αυτή τη στιγμή, υπάρχει και η διαδικασία της διαύγειας, η απόφαση μου οδεύει προς το ΦΕΚ και νομίζω ότι πρέπει να ανέβει και η ίδια η απόφαση, απλώς είναι το διαδικαστικό. Δεν γίνεται να καθυστερήσει το ΦΕΚ. Για τις πέντε περιπτώσεις που θα υπάρχει πραγματικό λάθος, διορθώνονται, αλλά δεν πρόκειται να κάνω πίσω για ουσιαστικά πράγματα. Δεν κάνω πίσω ούτε στην δική μου περιφέρεια και δεν θα το κάνω για την περιφέρεια κανενός, διότι εδώ δεν είναι πολιτικοί οι λόγοι, είναι η ουσία και τα σχολεία των παιδιών.

ΧΡΥΣΑ ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κυρία Υπουργέ, να δούμε λίγο τους χρόνους; Δηλαδή, πότε βλέπετε να κάνουμε Επιτροπή και πότε θα γίνει η τελική ανακοίνωση;

ΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Η απόφαση τώρα που μιλάμε, έχει υπογραφεί και οδεύει προς το ΦΕΚ.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΑΝΗΣ: Μιλάτε για τις συγχωνεύσεις; Έχει υπογραφεί η απόφαση, λέτε. Άρα δεν έχουμε χρονικό περιθώριο;

ΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Καταρχήν, δεν σας ανέφερα ότι από τις 19/1 – και μπορώ να στείλω και ενημερωτικό σημείωμα γραπτώς – που ανέβηκε για πρώτη φορά η εγκύκλιος στο “Open Government”, είχαμε 505 σχόλια. Δηλαδή, ξεκινήσαμε με ανοιχτή διαβούλευση όλων των πολιτών. Την στείλαμε παντού. Μετά, είχαμε σχόλια, βγάλαμε την εγκύκλιο που ήταν μια απλή εγκύκλιος, ούτε καν υπουργική απόφαση, των κριτηρίων. Κάναμε δύο – τρεις διαδοχικές. Κάναμε προσωπική επιστολή στους δημάρχους, έδωσα εντολή στους περιφερειακούς διευθυντές και τους διευθυντές εκπαίδευσης σε όλους τους νομούς να πάνε επί τόπου να μιλήσουν με τους δημάρχους. Τα στελέχη μας αξιολογούνται για το πόσο καλά κάνουν τη δουλειά τους, γιατί έχω την μεγάλη πλειονότητα να έχει κάνει καλά τη δουλειά της, αλλά έχω και τις αντίθετες περιπτώσεις. Αυτό το αξιολογεί η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ως οφείλει να κάνει.

Άρα έγινε μια διαδικασία τοπικών διαβουλεύσεων και ταυτόχρονα έχω δει πάρα πολλούς και συναδέλφους που ήρθαν αλλά και ενώσεις γονέων, σχολεία, δημάρχους και εγώ προσωπικά και ο γενικός γραμματέας και ο ειδικός γραμματέας και η ίδια η Υπουργός σε ορισμένες περιπτώσεις, σε μια προσπάθεια και εμείς εδώ από το Υπουργείο να εξαντλήσουμε τα περιθώρια.

Τώρα, ενόψει αυτής της καινούργιας συζήτησης και με έναυσμα αυτή και τη συζήτηση γιατί η διαδικασία των ιδρύσεων γιατί έχουμε και ιδρύσεις και θέλω να το πω σε όλους αυτό ότι σχεδόν ιδρύονται όσα καταργούνται και συνενώνονται πάρα πολλά βεβαίως. Του χρόνου πάλι θα υπάρξει αυτή η διαδικασία. Αν πατήσουμε πάνω στο φετινό κεκτημένο πρέπει να δούμε πόσο καλύτερα θα φτιάξουμε και δεν λέω να πάμε σε μεγαλύτερα, μπορεί να πάμε και σε διορθώσεις. Εν τω μεταξύ όμως, για να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις από τον κ. Ανδριανό και τον κ. Λιάνη να πω κάτι. Ότι μέχρι τότε, εάν υπάρξει μια επικοινωνία και μου στείλετε στοιχεία ή μου στείλουν οι δήμαρχοι στοιχεία…

ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΝΔΡΙΑΝΟΣ: Το έχω εδώ να σας το δώσω. Ομόφωνο ψήφισμα και έχει στοιχεία μέσα.

ΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Πέρα από το ψήφισμα ξέρετε κάτι; Το ομόφωνο ψήφισμα υπάρχει και σε δήμους, όπως ο Πειραιάς που έχει όλες τις παρατάξεις και την παράταξη που πρόσκειται στο δικό μου κόμμα. Κύριε Ανδριανέ δεσμεύομαι ότι στοιχείο μου στείλετε εσείς ή οι δημοτικές αρχές να το λάβω υπόψη μου στο να προσδιορίσω εάν και κατά πόσο είναι λάθος μια συνένωση. Ξαναλέω όμως, ότι σαφώς αυτές οι περιπτώσεις μπορεί να είναι εντελώς μεμονωμένες.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΑΝΗΣ: Κυρία Πρόεδρε, με συγχωρείτε. Κυρία Υπουργέ έχω απέραντο σεβασμό στο πρόσωπό σας και επειδή ξέρω ότι έχετε διατελέσει βουλευτής και έχω παρακολουθήσει τον τρόπο με τον οποίο αντιδρούσατε σε ανάλογα ζητήματα στις επιτροπές, ξέρω ότι εκτιμάτε και εσείς την έννοια της βαθιάς ουσίας που έχει η ίδια η επιτροπή που βρισκόμαστε σήμερα.

Μου είναι αδιανόητο κυρία Υπουργέ, να συζητάω για διαβουλεύσεις στο διαδίκτυο, για ενημερώσεις που έκαναν τα στελέχη σας όπου γης, όπου Αθηνών ή ελληνικής επικράτειας και το θέμα αυτό να μην συζητηθεί στην επιτροπή μας. Με συγχωρείτε πάρα πολύ. Μου είναι αδιανόητο. Όταν επισκέφτηκα το Υπουργείο σας και βρήκα μια ορθάνοιχτή πόρτα και ορθάνοιχτα τα αυτιά σας και την πόρτα του νου σας να ακούσει δεν είπα αυτά που έπρεπε, γιατί θέλω αυτά τα πράγματα να είναι σε επίπεδο κοινοβουλίου.

Έχω να κάνω εθνικές παρατηρήσεις πάνω στο ζήτημα αυτό. Για εθνικούς λόγους, τους οποίους δεν θέλω να τους δώσω στη διαβούλευση. Σας παρακαλώ. Δεν θα έρθει το θέμα στην επιτροπή και δεν θα βρείτε το χρόνο να έρθετε στην επιτροπή για να ενημερώσετε γι’ αυτό το τεράστιο ζήτημα και θα ενημερώνομαι εγώ απαραίτητα από το διαδίκτυο; Θα στείλω την παρατήρησή μου γραπτώς και εγώ και ο κ. Ανδριανός για να μου πείτε τι θα γίνει με το σχολείο το δικό μου και όχι στην ουσία του πράγματος; Με συγχωρείτε πάρα πολύ αλλά δεν συμφωνώ. Κυρία Πρόεδρε, θα παρακαλέσω πάρα πολύ και το ζητάω από την κα. Υπουργό το θέμα αυτό να οριστεί με ημερομηνία. Όλη η Ελλάδα θα είναι ενημερωμένη και η επιτροπή δεν θα είναι;

ΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Εγώ σέβομαι απόλυτα και τον κ. Λιάνη και κάθε συνάδελφο και επειδή έχετε διατελέσει Υπουργός, όπως και αρκετοί από τους συναδέλφους έχουν περάσει από θέσεις ευθύνης και διοίκησης επειδή αυτές οι θέσεις είναι πάντα προσωρινές -όλοι ερχόμεθα και παρερχόμεθα- πρέπει να θυμίσω ότι με βάση τους κανονισμούς και τους κανόνες, αν για κάθε από τις πιο σημαντικές -μπορούν και οι συνεργάτες μου να σας πουν παραδείγματα πολύ σοβαρών εγκυκλίων- θα ήταν εξαιρετικά βαριά η διαδικασία, κυρία Πρόεδρε και κύριοι συνάδελφοι, αν για κάθε μία εγκύκλιο ενημερωνόταν η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Εγώ λέω ότι μπορώ να συζητήσω το θέμα αυτό μαζί σας, όπως και κάθε θέμα, αλλά τώρα να δημιουργούμε ένα θέμα γιατί δεν επελέγη αυτό και επελέγη κάποιο άλλο… και πρέπει να σας πω ότι τουλάχιστον εγώ από το 2004 που έχω την τιμή να είμαι βουλευτής και να εκπροσωπώ την περιφέρεια Αττικής, πραγματικά είχα δει αρκετές πρωτοβουλίες και Υπουργών και σε επιτροπές όπως και η επιτροπή έρευνας και τεχνολογίας, όπου είχαμε την τάση να καλούνται εδώ εξειδικευμένοι επιστήμονες ή στελέχη να μας ενημερώνουν τους βουλευτές, αλλά δεν θυμάμαι πολλές επιτροπές που να ενημερώνονται η Βουλή και βουλευτές για θέματα εγκυκλίων. Το κάνουμε συστηματικά, το ξεκίνησε η ίδια η υπουργός η Άννα Διαμαντοπούλου και θα το κάνουμε συνεχώς. Εγώ θα έρθω στην επιτροπή αλλά δεν θα έρθω για να ξηλώσω την απόφασή μου. Είμαι σαφής.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΝΔΡΙΑΝΟΣ: Εγώ θα συμφωνήσω με τον κ. Λιάνη. Αυτό που ζητάμε εμείς είναι να μην γίνει αυτή η συζήτηση κατόπιν εορτής. Βεβαίως είναι μια συζήτηση για μια εγκύκλιο, όπως αυτή η εγκύκλιος κυρία Υπουργέ έχει δημιουργήσει ένα τεράστιο πρόβλημα και μια μεγάλη αναστάτωση.

ΧΡΥΣΗ ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Πρώτον δεν θα πρέπει να υποτιμάμε την καλή προαίρεση του Υπουργείου. Το υπουργείο Παιδείας επιθυμεί το ίδιο και εκφράζει τη διάθεση να ανακοινώνει κάθε βήμα ή να αξιολογούμε όλοι μαζί.

Θέλω να πω ότι αυτό το οποίο λέει κα Υπουργός την αλήθεια. Είναι στη διακριτική ευχέρεια και πρόκειται για μια διαδικασία γίνεται από το 1985 αλλά το ζήτημα έχει πάρει διαστάσεις και αν συμφωνούμε εμείς ότι την άλλη εβδομάδα κάνουμε μια συζήτηση με θέμα τις συγχωνεύσεις, είτε σε θεωρητικό επίπεδο, είτε σε επίπεδο περιπτώσεων, που μπορεί να μην είναι μόνο περιπτώσεις προσωπικού ενδιαφέροντος αλλά κάποιου άλλου ενδιαφέροντος όπως πριν από λίγο φάνηκε από το Τσοτύλι που ούτε σε μένα λέει κάτι εκλογικά, ούτε στον κ. Ιωαννίδη κ.λπ.

Κυρία Υπουργέ, εάν την άλλη εβδομάδα έρθουμε εδώ -γιατί πρέπει να δούμε και την χρησιμότητα μιας συνάντησης- με δεδομένες τις αποφάσεις σε τι θα βοηθήσει η συζήτηση στην επιτροπή;

ΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κύρια Πρόεδρε, με κάθε ειλικρίνεια εάν πριν από έναν μήνα κάναμε Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για να συζητήσουμε τα κριτήρια της εγκυκλίου, μιας απλής εγκυκλίου η οποία δεν έχει καν ΦΕΚ, μια απλή εφαρμογή ενός νόμου που έχει ισχύσει από το 1985, θα σας φέρω στη συζήτηση, θα τις φέρω όλες μαζί μου, τον πάκο των ανακλήσεων, γιατί ποτέ δεν γίνονταν συνενώσεις, γιατί πάντα κάποιος παράγοντας ήθελε το σχολείο στο χωριό του, πάντα κάποιο χωριό είχε δίκιο και πάντα ρίχνονταν η εκπαίδευση και τα παιδιά. Γι” αυτό το λόγο δεν το έκανα και νομίζω ότι ως βουλευτής η ίδια -νομίζω ότι σας καταλαβαίνω και με καταλαβαίνετε- ότι θα σας έφερνα τον καθένα ξεχωριστά στη δύσκολη θέση την οποία εγώ είμαι σήμερα, όταν κλείνω γυμνάσιο δίπλα από το σπίτι μου, το θέτω σε αναστολή. Πρόκειται για το γυμνάσιο Ροδόπολης.

Όταν κλείνω σχολεία και όταν έχω μαύρες σημαίες στο Λαύριο γιατί να πρέπει να θέσω εσάς, αφού είμαι πεπεισμένη ότι στη μεγάλη πλειονότητά των αποφάσεων που ελήφθησαν τα κριτήρια εφαρμόστηκαν σωστά, έγινε η μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση. Γιατί και οι βουλευτές όλοι είμαστε άνθρωποι. Γιατί θέλουν τώρα τελευταία να μας παρουσιάζουν ότι οι βουλευτές είμαστε ανάλγητοι, ότι δεν δουλεύουμε ποτέ, ότι δεν έχουμε ψυχή, ότι δεν έχουμε ευαισθησίες.

Εάν λοιπόν έθετα σε αυτή την επιτροπή πριν από ένα μήνα, στην ευαισθησία και στην ψυχή του κάθε συναδέλφου για να βάλω τον κάθε συνάδελφο να έχει το δίλημμα το δικό μου θα ήθελα να συνδιοικήσω και δεν είναι σωστό να συνδιοικώ γιατί υπάρχει καταμερισμός εξουσιών και αναλαμβάνουμε μαζί με την Υπουργό ως ηγεσία -παρότι είναι δική μου ευθύνη η κυρία Αράπογλου, είμαστε σε απόλυτο συντονισμό με την Υπουργό- την ευθύνη των όσων κάνουμε. Θα κριθούμε για αυτά.

Θέλω να ελπίζω ότι στις περισσότερες των περιπτώσεων, όπως έγινε τότε στο Γενάδι της Ρόδου και θέλω να σας πω το παράδειγμα του Γεναδίου της Ρόδου, που λίγο μετά τον Καποδίστρια 6 κοινότητες με μονοθέσια και διθέσια σχολεία είδαμε μαύρες σημαίες, κινητοποιήσεις, κλάματα, ένταση. Θα ήθελα να πάμε μαζί και εκεί και στο σχολείο της δυτικής Μάνης που έχει το όνομα του τότε νομάρχη, που ήταν δήμαρχος και δεν τον εκλέξανε ξανά και σήμερα αυτό το σχολείο είναι ένα ζηλευτό εξαθέσιο μέσα στη Μάνη. Και έγινε χαμός, σηκώθηκαν μαύρες σημαίες.

Ομολογώ ότι ο λόγος που δεν το έκανα από πριν είναι για να μην πάει πίσω ένα εγχείρημα σοβαρό, ένα εγχείρημα ουσιαστικό, ένα εγχείρημα που θέλει εύρωστα σχολεία στην υπηρεσία του μαθητή. Όμως, επαναλαμβάνω με το χέρι στην καρδιά ότι θέλω να έρθω στην επιτροπή, να με κρίνετε και να κρίνει τα αποτελέσματα, να συζητήσουμε για του χρόνου. Για του χρόνου γιατί; Όχι γιατί μπορούμε να πάμε σε τόσο μαζικές καταστάσεις αλλά θέλω πια να παρακαλέσω.

Τουλάχιστον έχουμε την πρόθεση το υπουργείου παιδείας αυτό που δεν γινόταν τόσα χρόνια, να μην εφαρμόζεται ή να ανακαλούνται οι αποφάσεις, να δούμε πώς μπορούμε να το εφαρμόσουμε και πώς μπορεί η επιτροπή και η βουλή των Ελλήνων να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση. Σε καμία περίπτωση δεν ήθελα να απαξιώσω τη βουλή των Ελλήνων, είναι η τελευταία που θα ήθελε να το κάνει και λέω πάντα ότι σήμερα είμαι υφυπουργός αλλά αύριο θα τιμήσω την περιφέρεια μου ως βουλευτής.

ΧΡΥΣΑ ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Λιάνης.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΑΝΗΣ: Κυρία υπουργέ νομίζω ότι αδικείτε τον εαυτό σας. Ούτε για απαξίωση της Βουλής των Ελλήνων σας μίλησε κανείς ούτε ότι έχετε πρόθεση, το αντίθετο, θεωρώ ότι τιμάτε τη βουλή των Ελλήνων, ούτε σας είπε κανείς ότι έχει πρόθεση να ξηλώσει τίποτε από την εγκύκλιο που έχει πάρει διαστάσεις ευρύτερες από ένα νομοσχέδιο στη συνείδηση των Ελλήνων. Απλώς είπαμε ότι εξαιτίας της σημασίας του όλου γεγονότος και της έκτασης που υπάρχει, θα ήταν καλό οι βουλευτές να διατυπώσουν τη γνώμη τους στο αρμόδιο όργανο της βουλής και δεν έχουν άλλο βήμα από αυτό. Εγώ δεν δέχομαι ότι ο βουλευτής θα πρέπει να στέλνει σημειώματα στην υπουργό. Εσείς μου είπατε για μια καινοτομία που δεν την ξέρω και δεν την θέλω μεταξύ μας. Γιατί να στείλω σημείωμα στον γενικό σας γραμματέα, κυρία υπουργέ, και να μην σας μιλήσω στη βουλή; Υποβαθμίζω την εγκύκλιό σας; Την τιμώ την εγκύκλιό σας. Και γιατί χρειάζεται να μου πείτε ότι δεν θα κάνετε πίσω σε αυτό το πράγμα; Αυτό δείχνει ότι σκέφτεστε ότι εμείς έχουμε κάποιο τέτοιο σκοπό. Κανείς δεν έχει τέτοιο σκοπό, να σας πει να κάνετε πίσω κυρία υπουργέ, αλλά να κάνετε μπρος. Αλλά τις απόψεις μας να μην θέλετε να τις ακούσετε εδώ και να θέλετε να σας τις στείλουμε μεμονωμένα…

ΧΡΥΣΑ ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κύριε Λιάνη, ας μην το αδικούμε. Αυτό ειπώθηκε για μια συγκεκριμένη περίπτωση.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΑΝΗΣ: Εγώ έμεινα με την εντύπωση ότι η κυρία υπουργός – και το τονίζω ότι χάρηκα όταν πήγα στο υπουργείο για την ευπροσηγορία της στο θέμα – είπε στον κ. Παντούλα ότι αυτό θα συζητηθεί την επόμενη εβδομάδα…

ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΝΤΟΥΛΑΣ: Η κυρία υπουργός είπε ότι δέχεται να έρθει να κάνει ενημέρωση για όλα τα θέματα.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΑΝΗΣ: Τι σας εμποδίζει να γίνει αυτό την επόμενη εβδομάδα;

ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΝΤΟΥΛΑΣ: Θα ήθελα να πω ότι επειδή είμαι ο μόνος βουλευτής από τους 300, ο οποίος έχει την εμπειρία ως δήμαρχος να συνενώσει τέσσερα μονοθέσιο δημοτικά σχολεία και ένα τριθέσιο πριν από οχτώ με δέκα χρόνια και ξέρω και τα εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά αποτελέσματα, είναι πολύ σημαντικό να έρθει η υπουργός να μας ενημερώσει και ας αναλάβει την ευθύνη των τελικών αποφάσεων.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΑΝΗΣ: Με όλο το σεβασμό ξανά, κυρία υπουργέ, εγώ θεωρώ ότι αυτός είναι ένας χώρος εξαιρετικής ανταλλαγής απόψεων και ότι θα εξυψώσω όσο την εγκύκλιο σας σε σημαντικό επίπεδο με το να ακούσω παρατήρηση συναδέλφων, οι οποίοι σήμερα είπαν θαυμάσια πράγματα και δεν είδα κανέναν να έχει αντιπολιτευτική διάθεση. Αντιθέτως, θεωρώ ότι υποτιμώ και το νομοσχέδιο και την εγκύκλιο αν με βάλετε στη διαδικασία να ενημερώσω οποιονδήποτε συνεργάτη σας μεμονωμένα. Εγώ θέλω να ξέρω ότι κάποια στιγμή στο κοινοβούλιο όλοι οι συνάδελφοι άκουσαν τις απόψεις σας.

ΧΡΥΣΑ ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Δεν ειπώθηκε αυτό κ. Λιάνη. Η υπουργός θα έρθει.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΑΝΗΣ: Ναι, αλλά δεν άκουσα την ημερομηνία. Μετά το νομοσχέδιο θα γίνει;

ΧΡΥΣΑ ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Την ερχόμενη εβδομάδα σε μέρα και ώρα θα συμφωνήσουμε.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΑΝΗΣ: Θα ήθελα να γνωρίζω, αν μπορούμε πριν από τη δημοσίευσή του ΦΕΚ, οπότε είναι αυτή, να έχουμε με την κυρία υπουργό την τιμή για να μας ενημερώσει γι” αυτό.

ΧΡΥΣΑ ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Παρακαλώ, κυρία υπουργέ.

ΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κυρία πρόεδρε, έχω τοποθετηθεί, έχω δεχθεί την ακρόαση, έχω δεχθεί να θέσουμε ημερομηνία, νομίζω ότι απλώς με μια επιφύλαξη, είδατε ότι η συζήτηση που έγινε το πρωί σε επίπεδο αρχηγών πήγε πίσω την ώρα της επιτροπής, μπορούμε σε συνεννόηση να θέσουμε μια ημερομηνία. Μια πιθανή ημερομηνία ίσως είναι η επόμενη Τετάρτη.

Pin It

Σχολιάστε