Γ. Αντωνιάδης στη Βουλή: Δικαιώνεται η Κοιν. του Αγίου Παντελεήμονα του Δ. Αμυνταίου με την ψήφιση του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό των ΑΠΕ

Γ. Αντωνιάδης στη Βουλή: Δικαιώνεται η Κοιν. του Αγίου Παντελεήμονα του Δ. Αμυνταίου με την ψήφιση του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό των ΑΠΕ

H τοποθέτηση του βουλευτή Φλώρινας της Νέας Δημοκρατίας Γιάννη Αντωνιάδη, κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής (20/6/2022) του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου αδειοδότησης για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).

H ομιλία, καθώς και η απάντηση του αρμόδιου υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κ. Σκρέκα όπου ικανοποιεί τα ζητήματα που του έθεσε ο βουλευτής στην τοποθέτησή του.

Γιάννης Αντωνιάδης βουλευτής Φλώρινας, Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής 20/6/2022 για ΑΠΕ – YouTube

Τοποθέτηση του βουλευτή Φλώρινας της ΝΔ Γιάννη Αντωνιάδη στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής (20/6/2022) κατά τη συζήτηση του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο:

«Εκσυγχρονισμός της αδειοδοτικής διαδικασίας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας – Β΄ φάση, Αδειοδότηση παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, πλαίσιο ανάπτυξης Πιλοτικών Θαλάσσιων Πλωτών Φωτοβολταϊκών Σταθμών και ειδικότερες διατάξεις για την ενέργεια και την προστασία του περιβάλλοντος»

Συζητάμε σήμερα το νομοσχέδιο εκσυγχρονισμός της αδειοδοτικής διαδικασίας, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κλπ. Είναι όντως ένας εκσυγχρονισμός, μια παρέμβαση, η οποία χρειαζόταν, δείχνει τα αντανακλαστικά του Υπουργείου Ενέργειας και της κυβέρνησης, έγινε στο σωστό τάιμινγκ.

Έχω δύο επισημάνσεις, κύριε Υπουργέ. Έχουμε ένα σοβαρό πρόβλημα στην κοινότητα του Αγίου Παντελεήμονος. Έρχεται μια εταιρεία ΑΠΕ, διαλέγει μια δημοτική έκταση, η οποία είναι μέσα στην κατοικημένη περιοχή, εντός πολεοδομικού οικισμού, ακριβώς εκεί που τελειώνουν τα σπίτια και επικαλείται τη δημόσια ωφέλεια. Ψάχνοντας, λοιπόν, το θέμα, βλέπουμε τον νόμο 2941 του 2001, το οποίο έδωσε, τότε, εκείνη την εποχή, τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις ΑΠΕ να υπαχθούν στην αναγκαστική απαλλοτρίωση επ’ ωφελεία, επί δημόσια ωφελεία. Αυτό το έχει μόνον η ΔΕΗ.

Η ΔΕΗ τι έλεγε τότε; Είχε ένα κοίτασμα στο οποίο υπήρχαν 100 ιδιοκτησίες, τους έδινε δεκαπλάσια αξία, συμφωνούσαν οι 98 και υπήρχαν δύο πονηροί άπληστοι οι οποίοι δεν θέλανε δεκαπλάσια, ήθελαν εικοσαπλάσια και εκβίαζαν την ΔΕΗ. Έρχεται, λοιπόν, αυτός νόμος και λέει, ότι με αυτό το νόμο, όπου ισχύει η δημόσια ωφελεία, ότι πληρώνονται οι 98, θα το πληρωθείς και εσύ και επικαλούνται τη δημόσια ωφέλεια.

Πριν 21 χρόνια, λοιπόν, αυτός ο νόμος στο άρθρο 2, απλοποίηση διαδικασιών για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, το έδωσε και στις ΑΠΕ. Τότε όντως οι κοινωνίες ήταν επιφυλακτικές, διστακτικές και δεν έδιναν εύκολα τα χωράφια τους. Σήμερα δεν υπάρχει λόγος να υφίσταται αυτό, γιατί εκεί που σκάει αυτή η εταιρεία, 500 μέτρα πιο πάνω έχει απεριόριστες εκτάσεις. Είναι ένα χωριό τουριστικό, είναι η λίμνη, 500 μέτρα από τη λίμνη είναι τα σπίτια, μπορεί να πάει 500 μέτρα πιο πάνω και δεν πηγαίνει.

Και τι κάνει; Κάνει επίκληση της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης επί δημόσια ωφελεία. Δεν υπάρχουν οι λόγοι που υπήρχαν πριν από 21 χρόνια, ή πρέπει να καταργηθεί, ή τουλάχιστον βάλτε μια δικλείδα, εφόσον 500 μέτρα δεξιά και αριστερά υπάρχουν χωράφια. Σήμερα όλοι οι κάτοικοι παρακαλάνε τις ΑΠΕ για να πάρουν τα χωράφια τους, γιατί δίνουν πενταπλάσια και δεκαπλάσια αξία. Και έχουμε τώρα ένα χωριό τουριστικό να είναι στα κάγκελα, ο δήμαρχος να μην συμφωνεί γιατί είναι δικιά του η έκταση, η κοινότητα να μην συμφωνεί και οι εταιρείες σφυρίζουν αδιάφορα, γιατί σου λέει, εγώ επικαλούμαι αυτό το νόμο. Μπορούμε να είμαστε λογικοί και η εταιρεία να ικανοποιηθεί και οι κάτοικοι να ικανοποιηθούν, που είναι κάτι πολύ απλό.

Ένα δεύτερο, αφορά στις ενεργειακές κοινότητες, που είναι εταιρεία λαϊκής βάσης και όλοι τη στηρίζουμε και είναι γεγονός, ότι ό,τι είναι σε λαϊκή βάση, είναι λίγο πιο δυσκίνητο. Έρχεται, λοιπόν, ο νόμος και λέει, ότι πρέπει να κάνεις πιστοποίηση κεφαλαίου.

Όταν είναι ιδιώτης, από μόνος του, έχει τους δικηγόρους, του συμβούλους, τα ετοιμάζει όλα σε χρόνο μηδέν, όταν, λοιπόν, υπάρχουν 20 μέτοχοι και 30, τώρα υπάρχουν τρεις τέσσερις ενεργειακές, έχουν 90 άτομα, όλοι οι συμπολίτες μας από τη Φλώρινα, στους 92 ξέχασαν, δεν πρόλαβαν, για αντικειμενικούς λόγους, να φέρουν τα χαρτιά και τώρα οι ενεργειακές αυτές είναι στον αέρα γιατί δεν έκαναν πιστοποίηση κεφαλαίου, δηλαδή, ανάρτηση στο ΓΕΜΗ. Υπάρχει λόγος να το κάνουν αυτό; Καταργήστε το για όλους και θα δώσετε και μια λύση για τις ενεργειακές κοινότητες, που ούτως ή άλλως και αυτό να γίνει, δεν είναι σίγουρο ότι θα προχωρήσει η επένδυσή τους, τουλάχιστον εμείς να μην είμαστε το εμπόδιο. Ευχαριστώ πολύ, νομίζω, είναι δύο δίκαια αιτήματα.

Όπως εξέφρασα από την αρχή, είναι πραγματικά μία τομή στην κατάλληλη συγκυρία. Ο βασικός στόχος του σχεδίου νόμου που συζητούμε είναι η μετάβαση στο νέο εκσυγχρονισμένο αδειοδοτικό πλαίσιο. Με μια σειρά από παρεμβάσεις, προβλέπεται η καταγραφή σε κατάλληλη πλατφόρμα όλων των δικτύων που κατασκευάζονται και διαχωρίζονται από παραγωγούς και διαχειριστές, αποσαφηνίζεται ο τρόπος ηλεκτρονικής επικοινωνίας, με ρυθμίσεις που προβλέπονται στο τρίτο μέρος καλύπτεται το κενό που υφίσταται σήμερα και ρυθμίζεται διακριτά η ενεργειακή δραστηριότητα, επιτρέπεται η εκτέλεση έργου που αφορά στη δημιουργία σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και μια σειρά από άλλες δραστηριότητες.

Φτάνοντας στο τέλος, λέγοντας, ότι εν κατακλείδι, πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που εκσυγχρονίζει την αδειοδοτική διαδικασία των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, θωρακίζει ενεργειακά τη χώρα μας σε ένα διεθνές περιβάλλον ενεργειακής αστάθειας και αβεβαιότητας, ρυθμίζει την παραγωγή και αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας και θέτει τις βάσεις για καινοτόμες επενδύσεις φιλικές προς το περιβάλλον, όπως οι θαλάσσιοι πλωτοί φωτοβολταϊκοί σταθμοί. Εννοείται, ότι είναι το εκσυγχρονιστικό πλαίσιο το οποίο περιμέναμε και το στηρίζουμε όλοι. Ευχαριστώ πολύ.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Και εμείς ευχαριστούμε. Παρακαλώ κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΡΕΚΑΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Όντως. έχετε δίκιο σ αυτό που είπατε και γι’ αυτό το άρθρο 4 στην παράγραφο 7 στο τέλος, αλλάζουμε αυτό που ίσχυε περί απαλλοτρίωσης για λόγους δημοσίου συμφέροντος όπου θα μπορούσε τελικά ένας επενδυτής να πάει να απαλλοτριώσει το 100% της έκτασης χωρίς να έχει συμφωνήσει ούτε ένας από τους πραγματικούς ιδιοκτήτες γης. Θα μπορούσε να απαλλοτριώσει της έκτασης για να προχωρήσει η επένδυσή του.

Και αυτό πως το τροποποιούμε; Λέμε, ότι θα πρέπει μέχρι το 20% του συνολικού γηπέδου. Δηλαδή, θα πρέπει να έχει διασφάλιση από τους πραγματικούς ιδιοκτήτες, από τους νόμιμους ιδιοκτήτες το 80% της έκτασης του γηπέδου που χρειάζεται και εφόσον έχει διασφαλίσει 80%, τότε για το υπόλοιπο 20% για να μην υπάρχουν αυτές οι εκβιαστικές ας τις πούμε καταστάσεις. Δίνεται η δυνατότητα δηλαδή, να απαλλοτριώσει το 20% μόλις του γηπέδου, γιατί είναι κάτι το οποίο είχαμε εντοπίσει.

Για το άλλο που είπατε, θα προχωρήσουμε σε μία νομοθετική βελτίωση.

Pin It

Αφήστε μια απάντηση