Π. Πέρκα: Οι πολυεθνικές θα έρθουν σε μια χώρα με διαλυμένες εργασιακές σχέσεις, χαμηλά μεροκάματα και χωρίς ελεγκτικούς μηχανισμούς, πώς θα ωφεληθεί όμως ο λαός;

Π. Πέρκα: «Οι πολυεθνικές θα έρθουν σε μια χώρα με διαλυμένες εργασιακές σχέσεις, χαμηλά μεροκάματα και χωρίς ελεγκτικούς μηχανισμούς, πώς θα ωφεληθεί όμως ο λαός;»

Η τοποθέτηση της Π. Πέρκα στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου (ν/σ) του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη»

 

Η κα Πέρκα ξεκίνησε την τοποθέτησή της με μια γενικότερη αναφορά στις πολιτικές της κυβέρνησης. «Αναπτυξιακός νόμος, προϋπολογισμός, στρατηγικές επενδύσεις, διαχείριση πανδημίας, διαχείριση φυσικών καταστροφών, όλες αυτές οι πολιτικές είναι συνδεδεμένες και απολύτως ενταγμένες σε έναν ακραίο φιλελευθερισμό. Απόσυρση του κράτους, ιδιωτικοποίηση κρίσιμων υποδομών, διάλυση εργασιακών σχέσεων, διεύρυνση ανισοτήτων, έλλειμμα δημοκρατίας, θεσμικός κατήφορος, χειραγώγηση ΜΜΕ, συγκάλυψη σκανδάλων. Το πείραμα αυτό έχει ξανασυμβεί, στις τότε λεγόμενες «αναπτυσσόμενες χώρες». Απέτυχε ως οικονομική θεωρία, φτωχοποίησε έως εξαφάνισε λαούς, αλλά συγκέντρωσε πλούτο σε πολύ λίγους επιτήδειους πολιτικούς, επιχειρηματίες, τραπεζίτες, δημοσιολόγους, με όλους αυτούς βεβαίως κατά καιρούς να αλλάζουν και θέσεις – δεν ξέρω αν μας θυμίζει κάτι αυτό», τόνισε.

Με αφορμή την αποστροφή του Πρωθυπουργού κατά τη συζήτηση της πρότασης μομφής για τη JP Morgan και τις επενδύσεις που περιμένει ότι θα έρθουν, η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. είπε χαρακτηριστικά: «Με τέτοιες πολιτικές, είμαι σίγουρη ότι πολλές πολυεθνικές θα επιλέξουν να έρθουν σε μια χώρα με χαμηλά μεροκάματα, διαλυμένες εργασιακές σχέσεις, ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις για τους πολύ μεγάλους επενδυτές, χαλαρή και μη ελεγχόμενη περιβαλλοντική νομοθεσία, χωρίς ελεγκτικούς μηχανισμούς και γενναίες χρηματοδοτήσεις από τα δημόσια ταμεία. Αυτό που δε μας λέει όμως η κυβέρνηση είναι πώς περίπου υπολογίζει ότι θα ωφεληθεί ο λαός απ’ όλα αυτά που σχεδιάζει και νομοθετεί. Και τελικά, όχι πώς θα ωφεληθεί, αλλά πώς θα επιβιώσει. Πώς θα επιβιώσει από την πανδημία, όταν δεν ενισχύετε το σύστημα υγείας, ΜΕΘ κτλ, πώς θα επιβιώσει από την ακρίβεια, που «τρώει» και τα πενιχρά εισοδήματα και την επιδοτείτε πενιχρά, ανεπαρκώς, κάθε μήνα αλλάζει η επιδότηση, χωρίς να λαμβάνονται αντίστοιχα μέτρα περιορισμού, ενώ καλύπτετε αυτούς που ευθύνονται για την ακρίβεια. Πώς θα επιβιώσει από την οποιαδήποτε φυσική καταστροφή».

Σχετικά με τη συνήθη πολιτική της κυβέρνησης να μεταφέρονται όλα στους ιδιώτες, ανέφερε τα εξής: «Αυτό το κράτος δεν είναι ανίκανο, απλώς έχει αποσυρθεί. Όλα έχουν ανατεθεί στον ιδιωτικό τομέα, εκτός βέβαια από την ευθύνη που μεταφέρεται στους πολίτες. Κι επειδή μας προκαλέσατε και μας είπατε ότι προφυλάσσουμε την εταιρία Αττική Οδό κτλ, ελάτε αν θέλετε να συμφωνήσουμε: Αντί να ετοιμάζετε διαγωνισμό για άλλα 25 χρόνια παραχώρησης, αφού λήγει η σύμβαση, να δούμε μήπως την πάρει το δημόσιο και τα κάνει καλύτερα κι έχει και τα κέρδη».

Συνεχίζοντας με το ν/σ σχολίασε το πόσο τραγικά έχει πληρώσει η χώρα αυτή τη «φιλοεπενδυτική» πολιτική που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση και διαπνέει όλους τους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους. Τόνισε ειδικότερα: «Μιλάμε για απουσία σχεδιασμού, πλημμελή υλοποίηση, αδιαφάνεια και μια λογική ότι απλά ‘μοιράζουμε χρήμα’. Αν αναλύσει κανείς τους 3 τελευταίους αναπτυξιακούς νόμους από το 1998 έως το 2014, προκύπτει ότι μόνο ένας ελάχιστος αριθμός επιχειρήσεων πήρε το μεγαλύτερο ποσοστό των ενισχύσεων, συγκεκριμένα το 4,2% των  επενδυτικών σχεδίων (ε/σ) πήρε το 43,6% των συνολικών επιχορηγήσεων, ενώ 6 επιχειρηματικοί όμιλοι, σε σύνολο 14.500 ε/σ, πήραν 8,1% των συνολικών ενισχύσεων! Βρήκαμε στα συρτάρια 6000 επενδυτικά σχέδια, τα οποία δεν είχαν ολοκληρωθεί και δεν είχαν και χρηματοδότηση. Δόθηκαν 600 εκ. ευρώ σε προκαταβολές, ακόμα και για επενδύσεις που ποτέ δεν έγιναν».

Υπερθεμάτισε για το Ν4399/2016 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος αποτέλεσε τομή σε σχέση με τους προηγούμενους και προσπάθησε να αλλάξει το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας. Μέχρι τότε, υπήρχε μια ανισορροπία, το 46.5% των ε/σ και το 72.2% του συνολικού προϋπολογισμού δινόταν σε φωτοβολταϊκά και στον τουρισμό. Αντίθετα, ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ έκανε μια στροφή προς τη βιομηχανία, εξισορρόπησε την κατάσταση και βοήθησε τις μικρές επιχειρήσεις.

Τόνισε ότι ένας από τους λόγους που ο 4399/2016 πέτυχε σημαντικό μέρος των στόχων του, είναι διότι προηγήθηκε αποτίμηση των προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων, ανάλυση της διεθνούς εμπειρίας, αλλά κυρίως πολύμηνη ανοιχτή διαβούλευση με όλους του εμπλεκομένους. Κάτι που δεν έχει κάνει η κυβέρνηση με το ν/σ, αφού ανέθεσε τη σύνταξή του σε ένα ιδιωτικό γραφείο και έκανε μια δημόσια διαβούλευση απλά για τους τύπους.

Για τις επιμέρους ρυθμίσεις του ν/σ ανέφερε: «Επαναφέρετε λοιπόν την ίδια αποτυχημένη συνταγή. Το ν/σ ακολουθεί την έκθεση Πισσαρίδη που με κυνισμό περιγράφει με καθαρό τρόπο τη διεύρυνση των ανισοτήτων, περιφερειακών και μη.

Στηρίζετε τις μεγάλες επιχειρήσεις με το διπλασιασμό των ανώτατων ορίων ενίσχυσης και την αύξηση του ελάχιστου ύψους των επενδυτικών σχεδίων, τη στιγμή που οι μικρές επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν πλήθος δυσκολιών για την ένταξή τους, τις τράπεζες, τα αυξημένα κόστη κτλ και φυσικά τις οικονομικές συνέπειες των μέτρων περιορισμού της πανδημίας, την οποία βεβαίως εσείς θεωρείτε ότι όπου να ‘ναι λήγει.

Το είπαμε και στις Στρατηγικές Επενδύσεις, μιλάμε για μια Ευρώπη των Περιφερειών κι εδώ αντί να ενισχύουμε τις Περιφέρειες, τους παίρνουμε τους πόρους και τις αρμοδιότητες, ενώ υποβαθμίζεται και το ΥΜΑΘ.

Αυξάνετε χωρίς προτεραιοποίηση, πλην του τουρισμού, τους επιλέξιμους κλάδους. Εδώ συμβαίνει και κάτι περίεργο σε σχέση με τον τομέα της υγείας (φροντίδας), είναι η πρώτη φορά που παύει να ισχύει η πάγια εξαίρεση των επιχειρήσεων αυτών από τον αναπτυξιακό νόμο. Υπενθυμίζω ότι από το Σεπτέμβριο του 2019, με σχετική τροπολογία, ενισχύονται πλέον και οι επενδύσεις μεταλλευμάτων (βλ. Ελληνικός Χρυσός) και courier, ταχυμεταφορές, delivery. Είναι αυτοί κλάδοι που χρειάζονται ενίσχυση;

Και φυσικά ιδιωτικοποιείτε περαιτέρω την αξιολόγηση και τον έλεγχο των επενδυτικών σχεδίων μέσω των ορκωτών ελεγκτών, με πρόσχημα την υποστελέχωση των υπηρεσιών. Θέλετε να αποδυναμώσετε πλήρως το δημόσιο, σε λίγα χρόνια δε θα υπάρχουν δημόσιοι υπάλληλοι που θα μπορούν να ελέγξουν τα επενδυτικά σχέδια».

Η κα Πέρκα στάθηκε περισσότερο στο Ειδικό καθεστώς Δίκαιης Ανάπτυξιακής Μετάβασης, λέγοντας τα εξής: «Μου φαίνεται κ. Υπουργοί ότι δεν έχετε καταλάβει τι έχουν υποστεί οι λιγνιτικές περιοχές για να δώσουν φως σε όλη τη χώρα. Και δεν αντιλαμβάνεστε τι καταστροφή θα επιφέρει η βίαιη απολιγνιτοποίηση εάν δεν στηριχθούν εγκαίρως και επαρκώς.

Δεν μπορώ να καταλάβω, μιλάτε για περιοχές εδαφικών σχεδίων (ΕΣΔΙΜ) και όχι για περιοχές ζωνών απολιγνιτοποίησης (ΖΑΠ), μιλάτε δηλαδή για όλη την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, τη  Μεγαλόπολη και τους γύρω δήμους, ένα πράγμα όλα. Και το χειρότερο; Μαζί και τα νησιά! Δηλαδή εν ολίγοις, οι λιγνιτικές περιοχές που πρέπει να αλλάξουν το παραγωγικό τους προφίλ έχουν την ίδια αντιμετώπιση με τα νησιά που έχουν μόνο αποντιζελοποίηση.

Και θα το ξαναπούμε, προφανώς και να ενισχυθούν όλες οι περιοχές, άλλα όχι από τους πεπερασμένους πόρους του ΤΔΜ.

Και τι δεν ακούσαμε για τις κρατικές ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα. Εθνικός θρίαμβος, μεγάλη επιτυχία της κυβέρνησης, που για πρώτη φορά στην ιστορία πέτυχε τόσο μεγάλες ενισχύσεις. Γιατί δεν λέτε την αλήθεια ότι η περαιτέρω αύξηση για τις περιοχές των ΕΣΔΙΜ του ΠΔΑΜ είναι μόνο 10%;

Η αύξηση των ποσοστών των ενισχύσεων αφορά στο σύνολο των περιφερειών της Ε.Ε. που το κατά κεφαλήν ΑΕΠ τους είναι μικρότερο του 75% του μέσου όρου της ΕΕ. Επομένως η αύξηση αυτή αφορά σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας εκτός από την Αττική. Κι εσείς λέτε ότι το κάνετε για τις λιγνιτικές!

Ας δούμε όμως και τα νούμερα και τα αντίστοιχα ποσοστά: Για μεγάλες επιχειρήσεις 50%, μεσαίες 60%, μικρές 70%, αυτά ισχύουν για την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, τον Δήμο Μεγαλόπολης, Δήμο Γορτυνίας, Δήμο Τρίπολης και Δήμο Οιχαλίας και την Κρήτη. Τα αντίστοιχα ποσοστά για το Βόρειο Αιγαίο ανέρχονται σε 60%, 70%, 80%, ενώ για το Νότιο Αιγαίο και τους υπόλοιπους δήμους της Περιφέρειας Πελοποννήσου (εκτός Μεγαλόπολης και 3 όμορων δήμων) είναι 40%, 50%, 60%. Δηλαδή κ. Υπουργέ η Φλώρινα έχει ίδια κρατική ενίσχυση με την Κρήτη! Ξέρετε τη Φλώρινα, ξέρετε και την Κρήτη και την υπόλοιπη Ελλάδα.

Οι Ενεργειακές Κοινότητες δεν υπάρχουν ρητά στον αναπτυξιακό νόμο, ενώ είναι το μόνο εργαλείο που μπορεί να προκαλέσει τη διάχυση, να ωφεληθεί η τοπική κοινωνία και να στηρίξει την πράσινη μετάβαση. Η πολιτική σας είναι καταστροφική και χαρακτηρίζεται από μια προχειρότητα ακατανόμαστη. Λέτε συνεχώς για επενδύσεις που έρχονται στις λιγνιτικές περιοχές, μας παρουσιάσατε ένα Masterplan με 16 εμβληματικές επενδύσεις και δε μας λέτε ότι αυτές έπρεπε να υπάρχουν στα εδαφικά σχέδια που τάχα καταθέσατε επίσημα, αλλά δεν είναι επίσημα, αφού δε συνοδεύονται από ΣΜΠΕ, όπου εκεί βλέπουμε μόνο 5 από τις 16 επενδύσεις. Και να έρθουν οι επενδύσεις, σε ποια εδάφη; Τα ΕΠΣ μου απαντήσατε ότι θα γίνουν τέλη του 2023, αφού κλείσουν οι μονάδες και μετά η αποκατάσταση».

Η κα Πέρκα ολοκλήρωσε την τοποθέτησή της ως ακολούθως: «Δεν αρκεί να μιλάτε για το φιλοπεριβαλλοντικό σας προφίλ και για απολιγνιτοποίηση, ενώ το ζητούμενο είναι η απανθρακοποίηση. Σταματήστε επιτέλους να προωθείτε το φυσικό αέριο ως λύση, μη συμβαδίζετε με τους πιο ακραίους στην Ε.Ε. στο θέμα της ταξονομίας. Και αποσαφηνίστε τουλάχιστον σήμερα ότι τα συστήματα τηλεθέρμανσης/ τηλεψύξης που εντάσσονται στα επιλέξιμα ε/σ θα παράγονται από ΑΠΕ, ώστε να συμβαδίζουν με τους νέους φιλόδοξους στόχους της ΕΕ.

 

Pin It

Αφήστε μια απάντηση