Με την άρση της απαγόρευσης, ικανοποιείται ένα από τα βασικά αιτήματα των εισαγωγέων αυτοκινήτων, η πετρελαιοκίνηση στα αστικά κέντρα, καθώς σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις δεν υφίσταται αυτός ο περιορισμός.
Η Ελλάδα αποτελεί το μοναδικό κράτος-μέλος της ΕΕ στο οποίο απαγορεύεται η χρήση πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τη στιγμή που 51% των συνολικών ταξινομήσεων στην ΕΕ αφορά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Το αντίστοιχο ποσοστό στο Βέλγιο είναι 79%, ποσοστό που φέρνει τη χώρα πρώτη στη σχετική κατηγορία. Στη Γαλλία και την Πορτογαλία, ποσοστά 77% και 69%, αντίστοιχα, των ταξινομήσεων αφορούν Ι.Χ. με κινητήρες πετρελαιοκίνησης. Στην Ελλάδα, μόλις το 4% αφορά ταξινομήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Για την ακρίβεια, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2010 κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα 5.267.000 επιβατικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων 61.000 ήταν πετρελαιοκίνητα και 787.000 ελαφρά επαγγελματικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 365.000 ήταν πετρελαιοκίνητα.
Στην εγχώρια αγορά, οι αντιπροσωπείες σχεδόν στο σύνολό τους προσφέρουν πετρελαιοκίνητα μοντέλα για κάθε γούστο και βαλάντιο, αν και εκτιμάται ότι με την αύξηση της ζήτησης από τους Έλληνες καταναλωτές θα υπάρξουν σύντομα και επιπλέον προσφορές. Εστιάζοντας στην τιμή κτήσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου, ο Έλληνας καταναλωτής θα πρέπει να γνωρίζει ότι αυτή είναι περίπου 10% ακριβότερη σε σχέση με το αντίστοιχο βενζινοκίνητο.
Σε ό,τι αφορά το Value For Money (σχέση ποιότητας και τιμής), αυτό θα πρέπει να εξεταστεί υπό το πρίσμα της κατανάλωσης και του κόστους συντήρησής του, αφού σαφώς η πλάστιγγα γέρνει υπέρ του πετρελαιοκίνητου. Οι τιμές για ένα πετρελαιοκίνητο ξεκινούν περίπου από 14.000 ευρώ και μπορούν να φτάσουν και τις 53.000 ευρώ για ένα πολυτελές αυτοκίνητο, όταν για τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα οι τιμές κυμαίνονται μεταξύ 12.100 ευρώ και 41.700 ευρώ.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός διευθυντής του ΣΕΑΑ, Δημήτρης Πάτσιος, σημειώνει ότι «η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη θα είναι μια από τις σημαντικότερες αλλαγές στο χώρο του αυτοκινήτου στην Ελλάδα».
Υποστηρίζει ότι οι σύγχρονοι κινητήρες ντίζελ που χρησιμοποιούνται για την κίνηση των αυτοκινήτων έχουν αναβαθμισμένο οικολογικό προφίλ και επιφέρουν μικρότερες βλάβες στο περιβάλλον. «Τα επίσημα στοιχεία των αυτοκινητοβιομηχανιών δείχνουν ότι τα περισσότερα μοτέρ ντίζελ ανταγωνίζονται ακόμη και τους καλύτερους βενζινοκινητήρες», τονίζει.
Σύμφωνα με τον κ. Πάτσιο, τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα καταναλώνουν τουλάχιστον 30% λιγότερα καύσιμα σε σχέση με τα βενζινοκίνητα, ενώ το κέρδος του καταναλωτή από τη διαφορά τιμής πετρελαίου – βενζίνης φτάνει το ποσοστό του 10%. Ακόμη, 20%-25% είναι το κέρδος από τη μικρότερη ποσότητα καυσίμου που απαιτείται για να διανύσει μια απόσταση ένα αυτοκίνητο ντίζελ σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο ίδιας ισχύος.
«Για παράδειγμα, αν ένα βενζινοκίνητο καταναλώνει 10 λίτρα ανά 100 χλμ., το ίδιο αυτοκίνητο με κινητήρα ντίζελ απαιτεί 7,5 λίτρα για την ιδία απόσταση. Σε ετήσια βάση, αν υποθέσουμε ότι θα διανύσει 20.000 χλμ. τότε το κόστος για την αγορά του ντίζελ, με τιμή ανά λίτρο 1,45 ευρώ, είναι 2.175 ευρώ ενώ για τη βενζίνη, με τιμή ανά λίτρο 1,65 ευρώ, ανέρχεται στις 3.300 ευρώ», επισημαίνει ο κ. Πάτσιος και υποστηρίζει πως οι μικρότερες εκπομπές ρύπων των κινητήρων ντίζελ μειώνουν και την ετήσια επιβάρυνση των τελών κυκλοφορίας.
Με αφορμή τις προτάσεις για την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, πάντως, η Greenpeace παραθέτει τα δικά της επιχειρήματα για το ότι η πετρελαιοκίνηση είναι όχι μόνο καταστροφική για το περιβάλλον και την υγεία, αλλά επίσης και μη συμφέρουσα οικονομικά. Η πετρελαιοκίνηση είναι επικίνδυνη για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον, επειδή:
– Συνδέεται άμεσα με την έκλυση μικροσωματιδίων πετρελαϊκής προέλευσης που ευθύνονται για πρόωρους θανάτους, καρδιοαναπνευστικά προβλήματα, καρκίνο και άλλα προβλήματα υγείας.
– Τα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Πάτρα) έχουν ήδη εξαιρετικά υψηλές συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα. Η πετρελαιοκίνηση θα επιδεινώσει κατά πολύ την κατάσταση. Οι σχετικές μελέτες του τμήματος Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής Αθηνών έδειξαν ότι αν τα μέσα επίπεδα των μικροσωματιδίων (ΡΜ10) στην Αθήνα ήταν κάτω από 20 μg/m3 (αντί των 52,12 μg/m3 που είναι τώρα), θα είχαμε 5.066 λιγότερους θανάτους κάθε χρόνο. Επιπλέον, μια τέτοια μείωση θα αύξανε το προσδόκιμο ζωής σχεδόν κατά ένα χρόνο για κάθε κάτοικο της Αθήνας.
Σύμφωνα με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία (Euro4), οι παγίδες μικροσωματιδίων (φίλτρα) δεν είναι υποχρεωτικές για τα περισσότερα αυτοκίνητα. Ακόμα και όταν, όμως, εφαρμοστεί η αυστηρότερη ευρωπαϊκή νομοθεσία (Euro 5) μετά το 2010, οι πετρελαιοκινητήρες θα εξακολουθούν να υστερούν ως προς τις περιβαλλοντικές τους επιδόσεις σε σύγκριση με τους βενζινοκινητήρες.