
Ο Υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης, μίλησε σήμερα στο «1ο Φόρουμ Ελληνοβουλγαρικής διασυνοριακής συνεργασίας», το οποίο διοργανώνει η Κοινοβουλευτική Ομάδα Φιλίας Ελλάδας-Βουλγαρίας, της Βουλής των Ελλήνων, με τη συνεργασία της αντίστοιχης ομάδας του Βουλγαρικού κοινοβουλίου.
Στην ομιλία του ο κ. Μαγκριώτης αναφέρθηκε στις αναπτυξιακές υποδομές οι οποίες ενισχύουν την διασυνοριακή συνεργασία Ελλάδας και Βουλγαρίας και την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας.
Συγκεκριμένα, ο Υφυπουργός τόνισε:
«Οι αναπτυξιακές υποδομές που έχουν κατασκευαστεί, αυτές που κατασκευάζονται και αυτές που προγραμματίζονται, εντάσσονται στην στρατηγική των δικτύων καθώς, μέσω των οδικών αξόνων, συνδέουν τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τις παραγωγικές μονάδες των αναπτυξιακών πόλων της Βορείου Ελλάδας με αντίστοιχους πόλους, στη Βουλγαρία, την Ευρώπη και την Ασία.
Οι υποδομές αυτές, βελτιώνουν την παραγωγικότητα και την εξωστρέφεια της οικονομίας. Βοηθούν στην ασφαλή και γρήγορη μετακίνηση των ανθρώπων.
Περιορίζουν το κόστος και το χρόνο μεταφοράς των αγαθών. Βοηθούν στην διατήρηση και την επανάκτηση περιβάλλοντος. Ενισχύουν την κοινωνική και περιφερειακή συνοχή και σύγκλιση. Χτίζουν δημιουργικές γέφυρες συνεργασίας μεταξύ των λαών.
Ραχοκοκαλιά αυτών των υποδομών είναι η Εγνατία Οδός και οι κάθετοι άξονές της που συγκροτούν την Εγνατία Ζώνη Ανάπτυξης.
Η Εγνατία Οδός αποτελεί σήμερα το σημαντικότερο έργο αναπτυξιακής υποδομής και συγχρόνως το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Ελλάδα. Αποτελεί επίσης ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα που κατασκευάστηκαν τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη και το μεγαλύτερο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Σε χρονικό διάστημα 14 ετών, κατασκευάστηκαν και αποδόθηκαν στην κυκλοφορία τα 670χλμ. του αυτοκινητόδρομου και 200χλμ. καθέτων οδικών αξόνων της Εγνατίας Οδού που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του συστήματος μεταφορών στη Βόρειο Ελλάδα και στα ΝΑ Ευρώπη. Ο αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας Οδού συμβάλλει αποφασιστικά στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του Βορειοελλαδικού χώρου, συμβάλλει στην ανάπτυξη όλων των τομέων της οικονομίας και στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης. Ο οριζόντιος άξονας της Εγνατίας με τις κάθετες συνδέσεις του με τις χώρες της ΝΑ Ευρώπης αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα και για τις γειτονικές με την Ελλάδα χώρες, οι οποίες τον αξιοποιούν σε σημαντικό βαθμό.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου καταδεικνύουν τη μοναδικότητα της Εγνατίας Οδού: 177 μεγάλες γέφυρες (>50μ.), συνολικού μήκους 40χλμ., 63 ανισόπεδοι κόμβοι και 73 σήραγγες συνολικού μήκους 50χλμ., στα 670χλμ. αυτοκινητόδρομου, αντιμετωπίζοντας δυσκολίες και αντιξοότητες που παρουσιάζει το φυσικό ανάγλυφο, το γεωλογικό υπόβαθρο, αλλά και οι κλιματικές συνθήκες κατά μήκος του άξονα, και κατ’ εξοχήν στην Ήπειρο και στη Δυτική Μακεδονία.
Ο αυτοκινητόδρομος, διασχίζει οριζόντια τον ευρύτερο μεθοριακό χώρο από την Ήπειρο, τη Θεσσαλία, τη Μακεδονία και τη Θράκη, διέρχεται από όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα της περιοχής, συνδέεται με 4 λιμάνια και 6 αεροδρόμια εξυπηρετεί 15 θεσμοθετημένες ΒΙ.ΠΕ. και πολλές άλλες επιχειρηματικές υποδομές, όπως Βιοτεχνικά Πάρκα, Βιομηχανικές Επιχειρηματικές Περιοχές, εμπορικά κέντρα, κέντρα logistics κτλ. αλλά και πληθώρα τουριστικών περιοχών και πολιτιστικών κέντρων, δημιουργώντας άμεσες και έμμεσες θετικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη και στην χωροταξική οργάνωση της ευρύτερης περιοχής. Η ασφάλεια και η ταχύτητα στη μετακίνηση και η πρόσβαση στα μεγάλα αστικά κέντρα που παρέχουν βελτιωμένες υπηρεσίες εκπαίδευσης και ιατρικής περίθαλψης συμβάλλουν στην εξάλειψη του κοινωνικού αισθήματος της απομόνωσης και εγκατάλειψης. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η Εγνατία Οδός παίζει καθοριστικό ρόλο στην άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων σε επίπεδο προσπελασιμότητας και αυξάνει την κινητικότητα και δικτύωση μεταξύ των πόλεων και οικισμών, υποστηρίζοντας με άμεσο και λειτουργικό τρόπο στην πολυκεντρική χωρική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.
Δημιουργεί έναν ευρύτερο γεωοικονομικό χώρο που απλώνεται στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, της Ανατολικής Μεσογείου, της Μαύρης Θάλασσας και της Αδριατικής.
Το δίκτυο της Εγνατίας κόστισε μέχρι τώρα 6,5δισ. ευρώ και η ολοκλήρωση των καθέτων αξόνων θα κοστίσει περίπου 1δισ. ευρώ. Βασική πηγή χρηματοδότησης είναι τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας των χωρών της ΝΑ Ευρώπης αλλά και των χωρών-μελών της ΕΕ διαμορφώνεται η κοινή μας πολιτική για τις αναπτυξιακές υποδομές. Είναι σημαντικό ότι την τελευταία περίοδο με την προτροπή και τη Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο συντονισμός αυτός έχει προχωρήσει αρκετά. Ιδιαίτερα σημαντικό γεγονός, είναι ότι η γειτονική μας Βουλγαρία δίνει προτεραιότητα στις συνδέσεις των οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων με την Ελλάδα, χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η προώθηση της κατασκευής του οδικού άξονα από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα στον Προμαχώνα μέχρι τη Σόφια, που είναι και τμήμα του Διευρωπαϊκού Άξονα VII».
Οι οδικοί άξονες που συνδέουν τα αστικά και παραγωγικά κέντρα της Βόρειας Ελλάδας μεταξύ τους καθώς και με την Βουλγαρία είναι:
- Κάθετος Άξονας «Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας». Μέχρι σήμερα έχουν δοθεί σε κυκλοφορία 65χλμ., ενώ υπό κατασκευή τελούν τα υπόλοιπα 31χλμ. Είναι έργο προτεραιότητας τόσο σε Εθνικό όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Αποτελεί μέρος του Διευρωπαϊκού Άξονα VΙΙ. Ο άξονας θα ολοκληρωθεί σε ενάμιση χρόνο περίπου.
- Οδικός Άξονας Ε61 που συνδέει του νομούς Καβάλας, Σερρών και Δράμας. Είναι απολύτως αναγκαίο να ωριμάσουν μελετητικά τα επί μέρους τμήματά του. Ο άξονας αυτός επιβάλλεται να μελετηθεί στην κατεύθυνση σύνδεσης του λιμανιού της Καβάλας, τόσο με τον Κάθετο Άξονα «Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας», όσο και με τον άξονα «Δράμας-Εξοχής». Ειδικότερα, ο Κάθετος Άξονας 61 θα συμπεριλάβει παρεμβάσεις που θα βελτιώνουν τις κυκλοφοριακές συνθήκες, στην ευρύτερη περιοχή των τριών Νομών, Καβάλας, Σερρών και Δράμας.
- Κάθετος άξονας «Καβάλα-Δράμα-Μεθοριακός Σταθμός Εξοχής». Έχει μελετηθεί κατά τμήματα και σύντομα θα ενταχθεί στο INTEREG η παράκαμψη Νευροκοπίου. Προγραμματίζονται βελτιώσεις οδικής ασφάλειας στο υπόλοιπο τμήμα μέχρι τη Δράμα. Επίσης, σύντομα θα ξεκινήσουν και οι μελέτες για τον άξονα «Δράμα-Καβάλα».
- Κάθετος Άξονας «Ξάνθη-Εχίνος-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα», μήκους 55χλμ. περίπου, εκ των οποίων τα 6χλμ. περίπου, αφορούν τη περιμετρική Ξάνθης και τη σύνδεσή της με την Εθνική Οδό και τα 49χλμ περίπου, το τμήμα «Ξάνθη–Εχίνος-Δημάριο-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα». Για τμήματα του άξονα αυτού εκπονούνται μελέτες βελτίωσής τους, ενώ στα υπόλοιπα εκτελούνται εργασίες από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
- Κάθετος άξονας «Κομοτηνή-Νυμφαία-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα». Ο άξονας κατασκευάζεται. Το ορεινό τμήμα προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2011. Για το πεδινό τμήμα του προβλέπεται ότι είναι δυνατή η ολοκλήρωση του σε 12 μήνες από την έγκριση του σχετικού ΑΠΕ από την αρμόδια διαχειριστική αρχή.
- Κάθετος Άξονας «Αρδάνιο-Ορμένιο-Ελληνο-Βουλγαρικά Σύνορα». Είναι στρατηγικής σημασίας και αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Άξονα ΙΧ. Το συνολικό μήκος του άξονα ανέρχεται σε 128χλμ. Κατασκευάζεται το τμήμα «Αρδάνιο-Μάνδρα», μήκους 42χλμ. και σύντομα θα έχουμε επανέναρξη των εργασιών στο τμήμα «Μάνδρα-Ψαθάδες».
- Περιφερειακή Οδός Αλεξανδρούπολης. Έχει συνολικό μήκος 5,55χλμ. και συνδέεται με τρία εξωτερικά κέντρα δραστηριότητας, α) το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, β) την Εγνατία Οδό και γ) με το αεροδρόμιο Αλεξανδρούπολης. Είναι έργο ώριμο για δημοπράτηση. Θα χρηματοδοτηθεί από το ΠΕΠ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και θα κατασκευαστεί από την Εγνατία Οδό ΑΕ.
«Παράλληλα, με την ανάπτυξη των οδικών δικτύων έχουμε δώσει βάρος στα περιφερειακά λιμάνια και αεροδρόμια.
Μέσα στο 2012 προγραμματίζουμε την αναβάθμιση των αεροδρομίων μέσα από το καθεστώς των συμβάσεων παραχώρησης και την συνεργασία με ιδιώτες στρατηγικούς επενδυτές. Στόχος είναι να γίνουν τα ελληνικά αεροδρόμια ελκυστικά στις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες θα προσφέρουν ποιοτικότερες υπηρεσίες με χαμηλό κόστος».
Όσον αφορά στα έργα των αεροδρομίων:
Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης
Στο πλαίσιο της βελτίωσης και του εκσυγχρονισμού του αερολιμένα Θεσσαλονίκης «Μακεδονία», κατασκευάζεται το έργο της επέκτασης του διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών 10-28, το οποίο περιλαμβάνει την επέκταση του διαδρόμου μετά παραλλήλου τροχοδρόμου κατά 1000μ. ώστε να έχει τελικό μήκος 3440μ. και επιπλέον ζώνη ασφαλείας 150μ.
Επίσης, αναβαθμίζεται ο υφιστάμενος διάδρομος προσαπογειώσεων αεροσκαφών 10-28. Το έργο θα προκηρυχθεί μέχρι τα τέλη 2011 με προϋπολογισμό 40εκ. ευρώ και χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει την πλήρη ανακατασκευή του υφιστάμενου χερσαίου τμήματος του διαδρόμου 10-28 ώστε ο νέος εκτεταμένος διάδρομος να έχει ομοιόμορφα λειτουργικά και τεχνικά χαρακτηριστικά.
Με την ολοκλήρωση αυτών των έργων μέχρι το 2013 το αεροδρόμιο «Μακεδονία» θα μπορεί να δέχεται μεγάλα αεροσκάφη από υπερατλαντικές πτήσεις. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να γίνει και αεροδρόμιο μετεπιβίβασης για την ευρύτερη περιοχή.
Αεροδρόμιο Αλεξανδρούπολης
Ολοκληρώνεται από το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων το έργο «Επέκταση-Αναδιαρρύθμιση και βελτίωση των κτιρίων του αεροσταθμού των γραφείων Διοίκησης και λοιπών κτιριακών Εγκαταστάσεων του Κρατικού Αερολιμένα Αλεξανδρούπολης ‘‘Δημόκριτος’’».
Αεροδρόμιο Καβάλας
Είναι Διεθνές αερολιμένας με σημαντική επιβατική κίνηση. H επιφάνεια του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών είναι 100.000τ.μ., οι διαστάσεις των αεροδιαδρόμων 3.000×45μ. και υπάρχουν 11 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών. Επίσης, το εμβαδό του αεροσταθμού είναι 6.800 τ.μ., και η χωρητικότητα του 600 αφικνούμενοι και 600 αναχωρούντες επιβάτες την ώρα.
Όσον αφορά στα λιμάνια:
Λιμάνι Θεσσαλονίκης
Για την καλύτερη πρόσβαση στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης, το Υπουργείο κατασκευάζει το έργο «σύνδεσης του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό», προϋπολογισμού 26εκ. ευρώ. Εφόσον υπάρξει κατάλληλη ενεργοποίηση του αναδόχου, μετά τις ειδικές προσκλήσεις της Εγνατίας Α.Ε. θα απαιτηθεί χρονικό διάστημα τουλάχιστον 18 μηνών για την ολοκλήρωση του έργου.
Εμπορικό Λιμάνι Καβάλας «Φίλιππος»
Κατασκευάζεται το έργο «Επέκταση κρηπιδωμάτων βορείου τμήματος δυτικού τομέα, νέου εμπορικού λιμένα Καβάλας», προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή του έργου γίνεται με χρηματοδότηση του Γ’ ΚΠΣ και του ΕΣΠΑ, από το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ως έργο γέφυρα. Μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί οι ύφαλες εκσκαφές της λιμενολεκάνης και του αύλακα θεμελίωσης των κυψελωτών κιβωτίων (Caissons). Το έργο ήταν να ολοκληρωθεί προς το τέλος του 2011, όμως παρουσιάζει προβλήματα ο ανάδοχος.
Στις 14.06.2011 δημοπρατήθηκε το έργο «Επέκταση Προσήνεμου Μώλου», προϋπολογισμού 13,8εκ. ευρώ και ανακηρύχθηκε προσωρινός μειοδότης. Πολύ σύντομα θα υπογραφεί η σύμβαση.
Παράλληλα, η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με χρηματοδότηση του ΠΕΠ κατασκευάζει στο επιβατικό λιμάνι Καβάλας τα πρόσθετα έργα, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 15εκ. ευρώ
Λιμάνι Αλεξανδρούπολης
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι ένα λιμάνι ευρύτερης γεωστρατηγικής και γεωοικονομικής σημασίας, για αυτό και θα διασφαλίσουμε τους πόρους για τη χρηματοδότηση όλων των αναγκαίων υποδομών.
Το Υπουργείο κατασκευάζει το έργο «Εκβάθυνση Λιμενολεκάνης και εκσκαφή διαύλου λιμένα Αλεξανδρούπολης» στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και η δημιουργία χερσαίων χώρων. Το έργο χρηματοδοτείται από το ΠΕΠ, με προϋπολογισμό 18,6εκ. ευρώ με ΦΠΑ.
Λόγω προβλημάτων με την ανάδοχο εταιρία διαλύθηκε η υφιστάμενη εργολαβία και το Υπουργείο θα προβεί σε νέα δημοπράτηση των υπολειπόμενων εργασιών προϋπολογισμού 7εκ. ευρώ από το ΠΕΠ ΑΜΘ, μέχρι το τέλος του 2011.
Πολυχρηστικός σταθμός και λιμενίσκος μικρών σκαφών του λιμένα Αλεξανδρούπολης.
Τα έργα βρίσκονται σε φάση μελέτης η οποία θα ολοκληρωθεί το τέλος του 2011 και εκτιμάται ότι το έργο είναι δυνατό να δημοπρατηθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2012. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός των μελετώμενων έργων ανέρχεται σε 44,5εκ. ευρώ με ΦΠΑ και η χρηματοδότηση τους θα γίνει από το Τομεακό Πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.
«Επίσης, ιδιαίτερο βάρος δίνεται στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου.
Συγκεκριμένα, επεξεργαζόμαστε το σχέδιο Διασυνοριακής Συμφωνίας για τις Σιδηροδρομικές Μεταφορές Επιβατών και Εμπορευμάτων, μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας.
Σε εξέλιξη βρίσκεται η συνεργασία για το έργο προτεραιότητας Νο 22: «Σιδηροδρομικός άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Σόφια – Βουδαπέστη – Βιέννη – Πράγα – Νυρεμβέργη/Δρέσδη» των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών. Μελετάται η ενοποίηση των τεχνικών χαρακτηριστικών. Η Επιτροπή των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων ενέκρινε τη χορήγηση κοινοτικής χρηματοδοτικής συνδρομής στο πεδίο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών για το έργο κοινού ενδιαφέροντος «Μελέτες για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού έργου προτεραιότητας αριθ. 22» συνολικού ύψους 13 εκατ. ευρώ, για όλες τις χώρες που εμπλέκονται στο έργο.
Ακόμη, αναπτύσσουμε τη συνεργασία μεταξύ των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων Ελλάδας- Βουλγαρίας, στοχεύοντας στην ενίσχυση της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης των διερχόμενων αμαξοστοιχιών των δύο γειτονικών χωρών, μέσα από τον από κοινού σχεδιασμό και προγραμματισμό των δρομολογίων, την οργάνωση διαφημιστικής προβολή των παρεχόμενων υπηρεσιών και τον γενικότερο συντονισμό σε θέματα εμπορικής και οικονομικής εκμετάλλευσης.
Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από πλευράς της εταιρείας ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ, παροχής υπηρεσιών σχεδιασμού, ανάπτυξης, υποστήριξης, διαχείρισης, μελέτης, επίβλεψης και κατασκευής έργων, καθώς και συμβολής της στην υλοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου της Βουλγαρίας, σε συνεργασία με την εταιρεία διαχείρισης των Βουλγαρικών Σιδηροδρόμων.
Τέλος, σημαντική για μας είναι η σιδηροδρομική γραμμή «Αλεξανδρούπολη-Ελληνοβουλγαρικά σύνορα» και η σύνδεση του λιμένα της Καβάλας με τους Τοξότες».














