Πέτη Πέρκα: Διαδικασίες «πλυντήριο» για να περάσουν οι απαράδεκτες Συμβάσεις Παραχώρησης για Εγνατία Οδό, Αττική Οδό και Καστέλι

Ημ/νία Ανάρτησης: 11 Δεκεμβρίου, 2025

Πέτη Πέρκα: Διαδικασίες «πλυντήριο» για να περάσουν οι απαράδεκτες Συμβάσεις Παραχώρησης για Εγνατία Οδό, Αττική Οδό και Καστέλι και «χριστουγεννιάτικα δώρα» στους ιδιώτες

Στο κυβερνητικό αφήγημα περί «πανάκειας» των ιδιωτικών εταιρειών απάντησε η Πέτη Πέρκα, βουλεύτρια Φλώρινας και γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας (Κ.Ο.) της Νέας Αριστεράς, κατά την συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου σχετικά με τις τρεις συμβάσεις παραχώρησης που έχει φέρει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Συγκεκριμένα, τόνισε ότι η κυβέρνηση «θεωρεί πολύ λογικό το 1,6% του πληθυσμού να κατέχει το 48% του παγκόσμιου πλούτου», καθώς και ότι «όταν ο καπιταλισμός φτάνει στα όριά του να κάνει πολέμους». Ξεκαθάρισε ότι η Νέα Αριστερά διαφωνεί με αυτή την αντίληψη και θεωρεί «τον σοσιαλισμό ως ιστορική αναγκαιότητα για την προστασία της ανθρωπότητας και της φύσης από τη βαρβαρότητα». Η Πέτη Πέρκα, μιλώντας ως ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς, σημείωσε πως η κυβέρνηση προβαίνει σε «απίστευτες διαδικασίες «πλυντήριο» για να περάσει τις απαράδεκτες συμβάσεις». «Ξεχνάτε ότι υπάρχει ο ΠΑΘΕ, το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, η ίδια η Εγνατία που έγιναν ως δημόσια έργα», πρόσθεσε.

Αναφερόμενη στην Σύμβαση Παραχώρησης για την Εγνατία και την τροποποίησή της, η ειδική αγορήτρια υπογράμμισε ότι «το ΤΑΙΠΕΔ επιλέγει να εκχωρήσει στον παραχωρησιούχο δημόσια έσοδα ύψους 11.35 δισ και αντ’ αυτού να εισπράξει σε 35 χρόνια 2.126 δισ – μείον τουλάχιστον 180 εκ για τις σήραγγες. Άρα μένουν 9.4 δισ ή αλλιώς 270 εκ. ευρώ το χρόνο, όταν τα πραγματικά ετήσια κόστη συντήρησης, λειτουργίας και νέων έργων δεν υπερβαίνουν τα 100 εκ. ευρώ. Δηλαδή ο παραχωρησιούχος θα έχει ετήσιο κέρδος 170 εκ. Ευρώ». Επιπλέον, σχολίασε και την τεράστια αύξηση στα έσοδα του παραχωρησιούχου λόγω της αύξησης στην τιμή των διοδίων.

Για άλλη μια φορά επεσήμανε στην επιτροπή ότι «οι απαλλαγές για τους τοπικούς χρήστες της οδού και τους ανέργους θα συνεχίσουν μόνο για δύο χρόνια –  δηλαδή μέχρι περίπου τις εκλογές – αλλά με αποζημίωση του παραχωρησιούχου από το δημόσιο, με το νέο αντίτιμο ανά χιλιόμετρο χρέωσης και με πρόβλεψη δαπανών και διαχειριστικών εξόδων. Αντί δηλαδή να συμπεριληφθούν οι απαλλαγές στη σύμβαση, το δημόσιο θα χρυσοπληρώνει τον παραχωρησιούχο μέχρι τις εκλογές».

Και μάλιστα πρόσθεσε ότι «η απόφαση του υπουργείου να συμπεριλάβει το σύνολο των σηράγγων και όχι μόνο τις μη αδειοδοτημένες, δίνει ένα τεράστιο περιθώριο τεχνικο-οικονομικού πρόσθετου αντικειμένου και αρχικών «προσωρινών μέτρων ασφαλείας», τα οποία κανείς μελετητής της Εγνατίας Οδού, ούτε το ΤΑΙΠΕΔ, ούτε η ΔΑΣ είχαν θέσει για τη λειτουργία των σηράγγων μέχρι σήμερα». Σχολίασε δε, και τον ρόλο του Ανεξάρτητου Μηχανικού, ο οποίος «στην ουσία είναι «εξαρτημένος», αφού επιλέγεται από τον παραχωρησιούχο και πληρώνεται από αυτόν». Την ίδια στιγμή, όπως ανέφερε η βουλεύτρια Φλώρινας, «η τεχνογνωσία του εξειδικευμένου προσωπικού πετιέται στον κάλαθο των αχρήστων, αφού με την έναρξη της παραχώρησης καλούνται να μεταφερθούν στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών ή σε εποπτευόμενους φορείς του».

Συνεχίζοντας με την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης για το αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι, η Πέτη Πέρκα επεσήμανε ότι στην σύμβαση γίνονται πάρα πολλές αλλαγές υπέρ του παραχωρησιούχου, ενώ τίθενται πολλές αφορμές διεκδίκησης αποζημιώσεων. Και συμπλήρωσε ότι το υπουργείο αντί να λύσει το πολύ σημαντικό ζήτημα που έχει προκύψει με τη θέση των ραντάρ και το μνημείο στο λόφο Παπούρα, απλά φροντίζει για την αποζημίωση του αναδόχου σε περίπτωση καθυστέρησης, αφού το δημόσιο θα αναλάβει όλη την ευθύνη. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στην αποζημίωση στον παραχωρησιούχο με περισσότερα από 363 εκ. ευρώ και ρώτησε για άλλη μια φορά τον υπουργό αν η αποζημίωση των 185 εκ. ευρώ για καθυστερήσεις (31/12/2024) είναι μέρος των 363 εκατομμυρίων.

Κλείνοντας, έκανε αναφορά σε δύο ζητήματα εκτός νομοσχεδίου, τα οποία όμως σχετίζονται με την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» και έχουν να κάνουν με την διαφάνεια και τη σύγκρουση συμφερόντων,  αναφέροντας ότι «Η εταιρία που έχει αναλάβει τη μελέτες για την αδειοδότηση των μη αδειοδοτημένων σηράγγων, για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ, είναι η ΕΝΑΛΟΣ. Η ίδια όμως εταιρία είναι σήμερα σύμβουλος του παραχωρησιούχου για τα προσωρινά μέτρα. Και πραγματικά δε θα εκπλαγώ αν είναι και ο μελετητής στις νέες αδειοδοτήσεις. Επιπλέον, το ΥΠΟΜΕ έχει ως τεχνικό σύμβουλο την PLANET (συμβάσεις 3.8 εκ. ευρώ), η οποία κατ’ εντολή του έκανε επιθεωρήσεις στην υποδομή της Εγνατίας Οδού. Η θυγατρική όμως της PLANET, η Infracore, παρουσιάστηκε σε σύσκεψη της Εγνατίας Οδού με τον παραχωρησιούχο, ως τεχνικός του σύμβουλος για τα διόδια. Τα συμπεράσματα δικά σας…».

Δείτε ολόκληρη την ομιλία

TAGGED: Πέρκα Πέτη, Πολιτική,