ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Επιχειρησιακό πρόγραμμα Δυτικής Μακεδονίας (2011-2014)
Η επιτυχία του κάθε επιχειρησιακού εξαρτάται πάντα από την αποτελεσματικότητα, τους συγκεκριμένους, εξειδικευμένους, μετρήσιμους και υλοποιήσιμους στόχους και ποτέ από την θεώρηση της γενικότητας.
Επιχειρησιακό ΠΕ Φλώρινας (2011-2014)
Το επιχειρησιακό πρόγραμμα της ΠΕ Φλώρινας στερείται σχεδίου – οράματος και ταυτίζεται με την συνήθη προσέγγιση της απλής διαχείρισης και αυτό διότι:
- Οι προτεραιότητες στις κατανομές των έργων αδικούν την ΠΕ Φλώρινας.
Ποσοστιαία κατανομή ανά προτεραιότητα επί συνόλου:
– Α΄: 30,95% – 33.090.982 ευρώ – Μ.Ο. ΠΔΜ: 50,94%
– Β΄: 18,61% – 19.908.162 ευρώ – Μ.Ο. ΠΔΜ: 13,98%
– Γ΄: 50,44% – 53.943.243 ευρώ – Μ.Ο. ΠΔΜ: 35,08%
- Δεν διατίθενται πόροι για την άρση και την άμβλυνση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων.
- Υπάρχουν πολλά έργα με μηδαμινές πληρωμές το 2012 όπως «Κατασκευή εξωτερικού αγωγού αποχέτευσης στο Τ.Δ. Αμυνταίου, αντιπλημμυρικό Χειμαδίτιδας, δρόμος ταμιευτήρα Παρορίου, λιμναίες υποδομές δήμου Πρεσπών, είσοδος Αμυνταίου κ.λπ..
- Τα σημαντικότερα αρδευτικά έργα της ΠΕ Φλώρινας βρίσκονται στην Γ΄ προτεραιότητα.
- Δεν υπάρχουν πόροι (και σε επίπεδο περιφέρειας) για έρευνα και τεχνολογία.
- Οι πόροι που διατίθενται για την απασχόληση και την μείωση της ανεργίας είναι περιορισμένοι, το ίδιο και για την πρόνοια.
- Οι στόχοι δεν είναι ποσοτικοποιημένοι π.χ. αύξηση αρδευόμενων εκτάσεων κατά 25%, μείωση ανεργίας κατά 1%.
- Το 60% είναι συνεχιζόμενα έργα με αρκετά προς εξόφληση προεκλογικών δεσμεύσεων π.χ. πεζοδρόμια σε ημετέρους.
- Τα προτεινόμενα έργα στο Μπαλτατζή δεν έχουν καμία τύχη, λόγω της μη ωριμότητας
10. Το μέρισμα που παίρνει η ΠΕ Φλώρινας είναι άκρως δυσανάλογο με της Κοζάνης.
11. Η συνήθη κατάτμηση πόρων σε μικρά έργα ( εξωραϊσμοί – βρύσες- κιόσκια – μεταφορά κονσόλας & ηχητικών συστημάτων στο πολιτιστικό κέντρο κόστους 15.000,00 ευρώ !! κλπ), πέραν της αναγκαιότητας κάποιων δυστυχώς έγινε κανόνας αυτός ο τρόπος, όμως σίγουρα δεν έχει καμιά αναπτυξιακή χροιά.
12. Απουσία έργων σημαία, ο δρόμος Φλώρινα – Πρέσπα παραμένει στις προεκλογικές καλένδες της πλειοψηφίας, πέραν τις ρελάνς του περιφερειάρχη που το έφερε ως πρόταση στο Π.Σ χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Η παράταξη μας διαμέσου του επικεφαλή της κ. Παπαϊορδανίδη πρότεινε την ένταξη του στο ΕΣΠΑ ως ισοσκέλιση της πολύ μικρής απορροφητικότητας κονδυλίων στη ΠΕ Φλώρινας. Αντί αυτού η πλειοψηφία ενέταξε τον δρόμο Διασταύρωση Κούλας – Μπαχραν χάνι Καστοριάς, στέλνοντας ουσιαστικά την περιοχή της Πρέσπας στη Καστοριά μαζί με τους επισκέπτες.
13. Στο μέτρο προστασία και ανάδειξη περιοχών ιδιαίτερης περιβαλλοντικής σημασίας, καμία πρόταση για τη Φλώρινα η οποία έχει ίσως ένα από τα σπανιότερα και ποικιλόμορφα φυσικά χαρακτηριστικά (Γρεβενά 900.000 & Καστοριά 300.000). Θα μπορούσαν να γίνουν προτάσεις για εναλλακτικές μορφές τουρισμού υποδομές – δομές, επισκεψιμότητα κλπ.
14. Ελλιπείς αποσπασματικές παρεμβάσεις σε έργα όπως ο δρόμος Παπαγιάννη – Αρμενοχώρι (μπαλώματα) 87.000 ευρώ.
15. Απουσία σχεδίου για την αξιοποίηση λιμνών – λιμναίων περιοχών προς την κατεύθυνση διαμόρφωσης χώρων για λιμναία σπορ – εκδηλώσεις ανάδειξης σε συνδυασμό με πολιτιστικά γεγονότα…
16. Δεν προβλέπονται παρεμβάσεις με διαβαθμικές συνεργασίες με τον πρώτο βαθμό με στόχο την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής όπως:
– Ο πρώην ζωολογικός κήπος Φλώρινας ήταν σημείο αναφοράς της περιοχής, πρέπει να ξαναγίνει επισκέψιμος όπου θα μπορούσε ο επισκέπτης να δει μέρος της χλωρίδα – πανίδας σε επιτρεπόμενες μορφές με παράλληλες δραστηριότητες·
– Ο λόφος Αγίου Παντελεήμονα (φραγμένο) είναι από τα σπανιότερα Ελλαδικά τοπία, η αξιοποίηση του (υποδομές – ήπιες παρεμβάσεις – πανίδα περιοχής) θα συμβάλλει στην διαπαιδαγώγηση των νέων, στην επισκεψιμότητα και στη προσέλκυση επισκεπτών.
17. Για τις ΜΜΕ η εξωστρέφεια στηρίζεται μόνο σε προβολές & εκθέσεις, δεν υπάρχει πρόβλεψη για την προσέγγιση νέων αγορών ( π.χ. παρατηρητήρια αγορών – επαγγελμάτων – θέσεων εργασίας), τρόπος αναζήτησης εγγυοδοσίας ( ίσως με τα αδιάθετα υπόλοιπα ευρωπαϊκών προγραμμάτων).
18. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την καταγραφή – αξιοποίηση ορυκτού πλούτου π.χ. χαλαζίας , λιγνίτης κ.λπ..
19. Απουσία ολοκληρωμένου σχεδίου για τον πρωτογενή τομέα: πρέπει να τελειώσουν οι αναδασμοί με τα παράλληλα έργα· η μελέτη για την σόγια όμως χρειάζεται σχέδιο για την ουσιαστική στήριξη των ποιοτικών προϊόντων μας ( φασόλια – κτηνοτροφικά προϊόντα – κρασιά – μήλα – πιπεριές κλπ). Αναδιάρθρωση καλλιεργειών αρωματικά φυτά – βιολογικά προϊόντα ( ενημέρωση – τεχνική στήριξη γεωπόνοι κλπ), στήριξη – διασφάλιση προϊόντων ονομασίας προέλευσης. Επιχειρησιακές προγραμματικές στηρίξεις σε προϊόντα με ιδιαίτερη δυναμική.
20. Δεν ενισχύεται ο πυλώνας Πολιτισμός – Τουρισμός (πινακοθήκη, ποτάμι Φλώρινας χώρος καλλιτεχνών – ανάδειξη μνημείων – «δρόμοι πολιτισμικών δρωμένων» με παράλληλες εκδηλώσεις – «δρόμοι των λιμνών» – δρόμοι ανάδειξης φυσικού περιβάλλοντος – «δρόμοι γευσιγνωσίας» (τοπική κουζίνα, τσίπουρα, κρασιά) – χιονοδρομικό Βίγλας – παραδοσιακοί οικισμοί (Νυμφαίο , Αετός, ορεινοί οικισμοί) – πρόσβαση, ενημέρωση, προβολή, συντονισμός για πώληση του τουριστικού προϊόντος κ.λπ..
21. Ένταξη έργων όπου διαφαίνεται η παντελής έλλειψη σχεδίου και συνέχειας, όπως η είσοδος Φλώρινας, πρόταση ύψους 2.066.192 ευρώ, πόσες ακόμα παρεμβάσεις θα χρειαστεί ακόμα;
22. Καθυστερημένες λύσεις σε ζητήματα που χρήζουν άμεσης παρέμβασης όπως ο δρόμος Φιλώτα – Πτολεμαΐδας που αποτελεί δημόσιο κίνδυνο για την ασφάλεια των ταξιδιωτών.
23. Η ενέργεια πρέπει να είναι στις πρώτες προτεραιότητες, η ορθολογική λειτουργία των ορυχείων θα συντελέσει σε μεγάλο βαθμό στην καταπολέμηση της ανεργίας. Λείπει ο αναγκαίος συντονισμός για την εξεύρεση βιώσιμων λύσεων σε Αχλάδα, Βεύη, Κλειδί και Βεγόρα. Απουσιάζει ο χωροταξικός σχεδιασμός για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Ναούμ Χρήστος
Περιφερειακός σύμβουλος
Αρχή…ζουμε Μαζί